Hem > Mitt liv som student > A little bit of ångest

A little bit of ångest

Nog för att jag visste att min utbildning var lång, men idag förlängdes den med ytterligare en termin. *suck* Om man vill bli behörig lärare med ämneskombinationen svenska/so så innebär det att man måste läsa 11 terminer. Det är 5,5 år. Hallå! Jag ska inte bli läkare!

Jag ska bli en sådan där torr ”ryggsäckskärring” (Huggis kallar alla kvinnliga kommunalt anställda för ryggsäckskärringar) som sitter bakom katedern och sliter mitt hår, när de galna fjortisarna tuggar tuggummi, vägrar ta av sig mössan osv.

Mitt i ångesten gjorde jag en liten tidsaxel för att på ett rationellt sätt överblicka min framtid. Då fick jag dagens ångestattack nummer 2. För att inte behöva läsa en hel termin extra så bör jag läsa även delkurs 3 denna termin. Om jag gör det kommer jag nämligen kunna hoppa på plugget nästa år igen, höstterminen 2010. Annars dröjer det till vårterminen 2011.

Nu Hollywoodfruarna…

  1. 2009/09/22 kl. 7:31

    11 terminer?! vad har dom nu lagt in för skräp?det räckte väl med att er är 10 terminer kan man tycka..
    Våra lärare vet inte än om vi är tvungna att gå 7 eller 8 terminer, de vet inte om sista terminen med forskningssaken och d uppsatsen, ska vara obligatorisk eller inte..

  2. Apan
    2009/09/22 kl. 11:11

    Om man ska undervisa i svenska och so måste man läsa fyra terminer av vardera ämne. Det är ju ganska tunga ämnen som tydligen kräver en extra termin. Nåväl, man får väl glädja sig med att man blir smart av att studera. 😛

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

