Hem > Mammaliv > Flås & Hicka – Vecka 32

Flås & Hicka – Vecka 32

Häromdagen reagerade jag på mitt flås. Oj, om man mot all förmodan skulle missa mina stora mage så skulle det vara lätt att tro att jag var kedjerökare sedan barnsben.  Att jag inte gjort annat än att röka John Silver utan filter. Men nu har jag alltså fått svaret på gåtan om flåset. Likaså varför bebben plötsligt börjar sparka rytmiskt. Det är ju hicka. Tänk att jag inte fattade det. Igår gick jag och bebbe in i vecka 32. Enligt planerna är det nu 8 veckor kvar till plopp.
fetaldev32
”Det är inte dålig kondition som gör att du flåsar. Lungorna tar stor plats i kroppen de sträcker sig från nyckelbenen ner till diafragman. Om du bara använder en del av lungkapaciteten när du andas undanhåller du kroppen det syre den behöver. Livmodern har snart intagit det högsta läget som den kommer att ha, du kan känna livmoderns topp ca 12 cm ovanför naveln. Nu är det vanligt att fostret hickar och mamman kan ofta känna det. Hickan är inget problem, tvärtom eftersom det hjälper babyn att träna på sin andning. När barnet hickar drar diafragman ihop sig och det ökar också lungkapaciteten.”
Kategorier:Mammaliv Taggar:
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

