Hem > Tankar och Åsikter > Rika ska inte ha rätt till barnbidrag!!!

Rika ska inte ha rätt till barnbidrag!!!

”Att det sitter höginkomsttagare och håvar in tusen spänn varje månad per avkomma, tusen spänn de inte behöver, när det finns barn som lever i fattigdom, som knappt har ordentliga kläder och knappt får mat för dagen är för mig helt obegripligt.”

Så skriver Lady Dahmer i ett inlägg. För mig är det helt obegripligt varför inte alla familjer i landet skulle ha rätt till barnbidrag. Herregud, det spelar väl ingen roll om man är höginkomsttagare eller inte? Alla människor har väl rätt till en morot?  Jag vet att det finns många familjer som har det dåligt ställt, dessa familjer får extra bidrag.

Vad sänder det för signaler om man ska straffa folk som sliter med studier i hopp om att få göra en bra karriär? Att det inte är lönt att skaffa ett för bra yrke, med för hög inkomst för då blir du exkluderad från samhällets välfärd? Skatt ska du betala, mycket mer skatt än alla andra om du tjänar bra. Men du ska inte få ett skit tillbaka.

Är det verkligen bara jag som tycker att alla har rätt till barnbidrag?

 

Kategorier:Tankar och Åsikter
  1. 2009/10/28 kl. 16:13

    Nej, det är inte bara du. Jag ser det nog ungefär som du – att barnbidraget är så mycket mer än ett bidrag, det är ett incitament för människor att vara med och bidra till vår välfärd. Precis som vård, skola, vägar och mycket annat. Jag är övertygad om att man ska vara försiktig med att inskränka dessa allmänna morötter. Det finns ju helt klart en gräns för hur mycket folk kan tänka sig att bidra.

    I slutänden skulle ju ett inkomstprövat barnbidrag i princip innebära samma sak som en höjning av försörjningsstödet för barnfamiljer. Emedan jag (med vissa förbehåll) skulle vara för en sådan höjning, så tror jag fullt och fast att det finns bättre ställen att hämta in de pengarna på!

    • 2009/10/29 kl. 11:27

      Jag ser på saken precis som du!

  2. 2009/10/28 kl. 18:01

    Tack🙂

    Yes det ska jag, har bara examensarbetet kvar nu så tar examen vid jul..

    Ska du med bli det?

    • 2009/10/29 kl. 11:25

      Åh då är ju då snart färdig! Vad skönt! Jag har läst 1 år och ska nu vara mammaledig. Sen är det bara på studierna igen. Läser till svensklärare mot högre åldrar.

  3. blondie
    2009/10/28 kl. 18:49

    Jag tycker att alla bidrag ska vara inkomstprövade. Jag anser att vi ska minska på alla bidrag i samhället och istället sänka skatterna. Har hört att 30% av den del av våra skattepengar som går till bidrag, försvinner i offentlig administration. Det känns verkligen inte effektivt.

    Om vi ska ha ett ökat stöd för barnfamiljer anser jag istället att barnfamiljer ska ha en rabatterad skattesats, likt en jämkning såsom vi har för lån av bostadsrätt eller villa.

    • 2009/10/29 kl. 11:24

      Intressant med rabatterad skattesats. Så långt har jag inte ens tänkt. Blir mest sur över själva mentaliteten att ”de rika har så de klarar sig”. Men och?

  4. Jenny
    2009/10/29 kl. 0:22

    Grejen är ju att den att pengarna som höginkomsttagarna avstår från kommer ändå inte gagna de fattigaste ändå utan det kommer att gå till administrativa omkostnader. Det blir samma process som vid alla andra bidrag, ansökningar, intyg, kompletteringar, bedömning, utbetalning…inga pengar kommer…du har fått för mycket pengar och måste betala tillbaka…
    Men visst, det skapar ju X antal nya jobb med folk som måste sitta och handlägga allt om man vill se positivt på det.;-)

    Jag håller med dig Anna, barnbidraget är för alla. Ibland behöver man det…och ibland inte. Men det är alltid lika trevligt den 20:e när det kommer.

    • 2009/10/29 kl. 11:23

      Jag håller med dig Jenny. Om syftet skulle vara att folk med sämre inkomst skulle få det bättre ställt genom att folk med högre inkomst avstår sitt barnbidrag så skulle ju allt ätas upp av administrativa kostnader. Den 20:e är ett uppskattat datum hemma hos oss med🙂

  5. John
    2009/10/30 kl. 15:14

    Please forgive my English, practicing Deutsch at the moment, I’m getting too old for more than one language at a time. The fact that you gain child benifits is amazing, they have a similar program here in Germany and did up in Iceland, but in the US we have nothing of the sort. I can see both sides of it, it does provide a better base for the children, no matter the parents status, but at the same time where do you draw the line if you make one? Who is to say ”x” is living in opulence for some while ”x” may barely be skimming by for others. Just my American two cents.

  6. 2009/11/02 kl. 18:20

    Självklart ska alla ha barnbidrag. Det är ju som du skriver, en liten ”morot” alternativt ett tack från staten: ”här får du för att du förökar dig.” Eller ja, ”ni”. Tanken är ju inte att vi ska kunna försörja oss på bidraget, utan som en liten bonus.😉 Puss!

    • 2009/11/03 kl. 22:13

      Hej fina Tina! Vad skönt det känns att få lite medhåll i debatten. Du måste gå in på den där länken. Folk halshögg mig och kastade min skalle åt helveteshunderna där nere.

  7. 2013/07/26 kl. 7:23

    Hi there very good web-site! Person. Fantastic. Incredible. I’m going to take note of your blog along with go ahead and take nourishes in addition? We’re content to locate a lot of valuable data in the write-up, we would like produce far more practices on this value, many thanks for giving.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

