Hem > Allmänt, Mammaliv > Varför tillhör gravida riskgruppen…???

Varför tillhör gravida riskgruppen…???

… enligt min barnmorska som jag träffade igår tillhör gravida riskgruppen av två anledningar.

1. Immunförsvaret är nedsatt till viss del för att fostret inte skall stötas ut.

2. I slutet av graviditeten blir det trängre bland de inre organen eftersom barnet tar stor plats. Detta gör att lungorna får mindre plats i bröstkorgen och att kroppen då skulle ha svårare för att tackla ett virus.

riskgrupp

Jag har börjat vackla. Från att ha varit inställd på att inte veccinera mig börjar jag nu gå i tankar på att faktiskt göra det. FAN! Jag gillar inte att behöva fatta beslut om sådant här. För gravida kvinnor boende på Södermalm är det bara att åka upp till förlossningen och ta en spruta. Lätt som en plätt, sen slipper man fundera mer. Men jag vet inte…

Hur tänker DU angående vaccinering mot svinis???

Kategorier:Allmänt, Mammaliv Taggar:
  1. Jenny
    2009/11/05 kl. 14:54

    Vi ska vaccinera oss för att:
    1. Skydda oss. Jag har haft ett barn på intensiven med andningsproblem (RS) och jag tänker göra allt i min makt för att ingen av mina ungar ska hamna i den situationen igen. Influensan kanske inte är värre än andra influensor men följdsjukdomarna är fula.
    2. Skydda andra. Jag vill gärna träffa bebisarna som ska ploppa i vinter/vår utan att behöva fundera på svinisen åtminstone
    3. Jag tror inte att “6-8-bröd-om-dagen-/Nu-ska-vi-ha-skräckbilder-på-cigarettpkaten-Sverige” släpper ett vaccin som de är tveksamma till.

    MEN alla gör som de vill. Jag respekterar de som säger nej för att de är extremt spruträdda eller av andra genomtänkta orsaker . Så kom igen, berätta varför du inte vill?? 😉

    • 2009/11/06 kl. 9:13

      Jenny´s got a gun!
      Nu är det gjort juh!
      Tjihooo…!
      Det ömmar lite armen, men smärta byggde denna kroppen 🙂

      Jag vaccinerar mig av i stort sett samma skäl som du. Min tvivlan låg i hur det kommer påverka fostret. Efter att ha läst en handfull forskningsrapporter och dessutom talat med en forskare så insåg jag att det bästa sättet att skydda bebisen på är att ta sprutan. Done!

  2. 2009/11/05 kl. 18:31

    Ja usch, det är inge kul att behöva ta beslut själv.. jag ringde mamma och sa, ”lotsas att jag är 10 och du måste bestämma om jag ska vaccinera mig eller inte” Då sa hon att jag skulle vaccinera mig och då blir det så.. =P

    • 2009/11/06 kl. 9:15

      Nu har jag gjort det!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

