Hem > Allmänt, Mammaliv > 15 dagar kvar – Ångest?

15 dagar kvar – Ångest?

magev38.5Ångest är absolut fel ord. Rädsla är fel ord, oro likså. Blandade känslor är rätt ord.

Det händer så mycket i kroppen nu. Jag känner hur den förbereder sig. Brösten ömmar, halsbränna, jag kissar hela tiden, känner huggande mensvärk, kan inte sova och har allmän andnöd.

Tanken på att det lilla livet där inne snart ska ut skrämmer mig lite. Något kommer inom snar framtid förändra resten av vårt liv- för alltid. Denna lilla människa ska vi lära känna, uppfostra och föda.

Tänk om barnet är sjukt? Tänk om barnet har Downs Syndrom? Jag känner mig totalt oförberedd, nästan som att jag blundar för faktumet att barnet snart ska ut. Jag är inte förlossningsrädd, det är inte det som skrämmer mig.

Det som skrämmer mig är ovissheten. Hur kommer det bli? När kommer det att ske? Kommer jag någonsin känna mig redo? Två ungar? Universitetsstudier? Oordningen i vårt kaotiska hem?

Älsklingen tjatar på mig dagligen att jag ska packa den där BB-väskan. Jag drar mig lite för, allt blir så definitivt på något sätt.

Kategorier:Allmänt, Mammaliv Taggar:
  1. 2009/11/12 kl. 10:49

    Ojooojjjooojj…
    Inte för att stressa dig eller så…, men det är rätt nära för dig nu.. *ler*
    Du kanske ska ”skrälla” rejält och packa den där BB-väskan för att förvåna den blivande pappan..😉

    Själv har man ju 70 dagar kvar, känns som en evighet… Men, jag måste erkänna att det börjar kännas gruvsamt.. För efter att ha haft vidriga sammandragningar så vågar jag inte ens tänka på hur j-vla ont det kommer att göra på förlossningen..
    Har funderat på att ”backa ur” det hela men det finns nog inget återvändo nu…

    Ha de och klappa stoooor-fiiiiin-magen!

    • 2009/11/12 kl. 13:37

      Den blivande pappan skulle verkligen bli glad om väskan stod packad. Inte stressa nu🙂

      Mmmm, det sär med sammandragningar känns ju inte som en smekning direkt. Dessvärre tror jag att det är för sent för att backa ur. Jag klappar på magen från dig och den sparkar tillbaka. Ps. Det gör förbannat jävla ont att föda. Jag spydde.

  2. 2009/11/12 kl. 10:50

    Jämarnss vilken fin mage!!

    Tillslut så gav hon oss lite uppmärksamhet men sen återgick hon till sin fotölj igen. Den var visst mycket trevligare än oss.

    Kanske är det fullmåne på G?! Jag har haft problem att sova vid fullmåne tidigare men inte så ofta. Tror nog det har med skiftgången att göra också, var inte såhär trött när jag endast jobbade dag vill jag minnas.
    Fast det är ju ens eget fel också att man aldrig går och lägger sig😉

    • 2009/11/12 kl. 13:34

      Men det är ju åandra sidan ingen mening att gå och lägga sig om man ska ligga som en snurrande mask i sängen. Huuuu… Jag hoppas på att lunna få sova i natt.
      Tacka vet jag fåtöljer, de är verkligen oslagbara.🙂

  3. Jenny
    2009/11/12 kl. 20:04

    Men va 17, låt den blivande fadern packa väskan! Så avancerat kan det inte vara, några goa tofflor, ombyte till dig och bebben och lite toalettsaker. Du kan ju alltid ligga på soffan och dirigera lite om du vill ha koll.😉

    • 2009/11/12 kl. 21:02

      Är det bara det där som ska packas ner så har jag faktiskt en känsla av att jag kommer grejja det. Plötsligt försvann all packångest!

  4. 2009/11/12 kl. 22:37

    Packa packa! Det känns otroligt overkligt för mig ocskå, trodde inte att det skulle kännas så overkligt en andra gång som för dig, men det är nog lika overkligt oavsett hur många gånger man går igenom det!

    • 2009/11/13 kl. 9:26

      Mmmmm… Idag ska jag börja packa iallafall.🙂 Jodå, det känns väldigt overkligt. Har verkligen svårt att förstå att vi snart ha vår 2-åring OCH en liten bebis…

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

