Hem > Resor > Sagan om ringen (best form, singular) / ringarna (best form, plural)

Sagan om ringen (best form, singular) / ringarna (best form, plural)

Tänk att grammatiken fortfarande sitter. Usch nu blev jag nästan illamående. Grammatiken är den kurs jag klarade med 1,5 poäng. *Pustar ut* Det kanske vore klokt att träna lite grammatik nu under mammaledigheten. Inte för att amningshjärnan är den vassaste saxen i lådan, men mental stimulans är ju alltid att föredra.

Nu hamnade jag lite off topic.  Detta inlägg rör något helt annat. Nämligen ett reseminne.

longneck

I norra Thailand alldeles vid gränsen till Burma ligger en liten by där en minoritetsgrupp lever. De kallar sig själv för ”Longnecks” eftersom de har så otroligt långa halsar. Nu är det ju som så att de långa halsarna är självförvållade. När kvinnan får sin första mens sätts den första ringen på. Sedan sätts ringarna på vid olika cermoniella tillfällen och årsdagar. Det kändes helt bissart att besöka byn. Folket som bor där är vana vid turister och frågade vilket land jag kom ifrån. När jag svarade Sverige började en kvinna svänga sig med svenska fraser: ”ÅH! Hoooo mååå doooooiiii daaaaaa????”

Eftersom de livnär sig på turister kan de prata flytande engelska och jag kunde inte motstå att fråga varför de förlänger sina halsar. Kvinnan på bilden ovan, hon med gitarren sa att fanns två förklaringar. Dels bodde det mycket tigrar i området förr om åren. Tigrar attackerar mot halsen och eftersom det var kvinnan som rörde sig i djungeldomänerna blev ringarna som ett skydd mot eventuella tigerbett. Ok, det var halsringarna. Benringarna då? Varför dessa? Jo, benringarna är männens påfund. Med tunga ben var det svårare att smita iväg eftersom det är tyngre att springa. Många av de som bor i byn nu är flyktingar som lyckats fly från militärjuntan i Burma. Att plåga sig själv med uttöjd hals är enligt dem ett betydligt bättre liv än att bo i Burma. *Suck* Vi lever i en ding-ding värld.

Om ni undrar var jag fått informationen ifrån så var det några av bykvinnornas egna ord. Jag har ingen aning om vad etnologer runt om i världen har skrivit för forskningsrapporter och avhandlingar om folket i longneckbyn. Allt jag vet är att det kändes som att besöka en helt sjuk värld. En sjuk värld, där kvinnorna offrar sina kroppar för att tjäna sitt levebröd. Ingen större skillnad om man jämför med kvinnornas ping-ping-shower i Bangkok med andra ord.

Kategorier:Resor Taggar:
  1. Liw
    2009/11/13 kl. 10:44

    Så där har jag också tänkt mig kring bedövningen, lustgas och sen kommer man nog vilja bli ”drogad” när det är som jävligast, med lite ”tur” så är det för sent för epiduralen och det blir med enbart lustgas.. men den som lever får se🙂
    Ah, kudde, så långt har jag inte ens tänkt, men det är ju alltid skönt när det luktar hemma och inte stärkelse🙂

    JO jätte spännande att följas🙂

    trevlig förmiddag🙂

    • 2009/11/16 kl. 19:54

      Ja, jag ska försöka klara mig på lustis. Det gick ju bra sist🙂

  2. 2009/11/13 kl. 18:51

    Utifrån kommentaren här ovan tolkar jag det som att du tipsat om att man ska ta med sin egen kudde till förlossningen. Det tycker jag är enjättebra idé, det hade jag med. Så jäkla skönt att slippa prassliga läskiga sjukhuskuddar.

    SHIT vilka bilder. Tänk att du har SETT det där i verkligheten. Vilken sjuk upplevelse. Jag stirrar på bilden men kan inte riktigt fatta att det är riktigt… kvinnan ses verkligen som en lägre stående varelse i… ja tyvärr även här ju, men inte i jämförbar utsträckning förstås.

    Skulle vara intressant att veta vilka länder du besökt?

    Ha en bra kväll!

    • 2009/11/16 kl. 19:52

      Hej Ninis!

      Jag är så nöjd över att min älskade kudde följde med på förlossningen. En sann vapendragare🙂 Visst ser de loja ut med sina långa halsar. Man slutar aldrig att förundras över mänskligheten. En liten lista över de länder jag besökt:

      Asien
      – Malaysia
      – Burma
      – Thailand
      – Kambodja
      – Laos

      Centralamerika, Caribien & Sydamerika
      – Mexico
      – Dominikanska Republiken
      – Brasilien

      Europa:
      – Island
      – Norge
      – Finland
      – Danmark
      – Tyskland
      – Belgien
      – Frankrike
      – Spanien
      – Holland
      – Kroatien

      Långt där borta:
      – Australien

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

