Hem > Mammaliv > Förlossningsberättelse

Förlossningsberättelse

När jag vaknade på fredagen så kände jag att något var på gång. Efter att ha lämnat Toddo på dagis tog jag en sväng in på Espresso House och avnjöt en fika i min ensamhet. Den där känslan av att något är på gång går inte beskriva. Den bara är.

Under dagen förberedde jag inför kvällens partaj. Ett partaj som blev väldigt lyckad. Alla verkade ha trevligt, det var en skön mix av vänner och stämningen var hjärligt avslappnad. Under kvällen hände skumma saker i min mage, det kändes som om hela livmodern startade igång. Jag fick sammandragningar titt som tätt och innan kvällens sista gäst lämnade partyt strax efter midnatt så hade mina värkar kommit igång.

Jag hade regelbundna värkar hela natten. Varje kvart hände det något i kroppen, det gjorde mer eller mindre ont. Det var inte smärtfritt, men det kändes inte så farligt heller. När jag vaknade på morgon ringde jag förlossningen och berättade om natten som varit. De trodde att värkarbetet hade startat upp men sa samtidigt att det inte är helt ovanligt att andragångsföderskor har så kallade ”falska alarm”.  Falskt alarm??? Tsssss… Jag visste att det var dags. Den 21 november är min pappas födelsedag och jag ringde honom för att önska grattis. Samtidigt packade jag klart BB-väskan och berättade för pappa att det skulle komma en bebis idag.

Vi tog bussen hem till svärisarna för att lämna Toddo. Mina värkar blev kraftigare och kraftigare. När vi passerade SÖS gjorde vi en chansning. Vi hoppade av bussen och traskade upp mot förlossningen. När vi gick där började jag storböla. Av glädje och förundran. Hela min kropp visste att det var dags. Jag var så rörd. Solen sken och det var den finaste dagen som varit hitills under hela gråtrista november. Himmeln var klarblå och luften var frisk.

Jag blev undersökt och hade öppnat mig 5 cm. Vi fick ett rum men bestämde oss för att återkomma, vi ville åka hem och fixa lite grejer. Det var helt okej för barnmorskorna, vi fick behålla vårt rum och jag blev lovad ett bad i deras fina jacuzzi. På vägen hem stannade vi till vid Åhléns. De kändes helt sjukt att stå där inne och dofta på parfymer samtigt som jag profylaxandades igenom mina värkar. Men jag kan lova er en sak, det var betydligt mer underhållande att stå där med värkar än att stå i ett trist förlossningsrum med värkar. Jag köpte på mig diverse spaartiklar. Badskum, skrub, doftbollar och allt möjligt skoj. Eftersom förlossningen skådades i horisonten insåg jag att det skulle bli omöjligt att hinna med en spadag på Sturebadet. Efter shoppingturen åt vi varsin pizza och gick hem för att hämta BB-väskan.

Klockan 14.15 var vi tillbaka på förlossningen. Jag fick mitt utlovade bad. Låg där och plaskade. Det var så romantiskt. Tända ljus, massor av skum, massor av värkar och massor av mys. Jag ringde min mamma och sa att det var på gång. Efter en timmas plaskandes började värkarna bli outhärdliga och jag ville upp. Då hade jag vips öppnats upp till 8 cm. Jag klädde på mig den där fina landstingssärken och fattade ett stadigt tag om lustgasen. De två sista cenimetrarna var jag definitivt värd lite smärtstillande. Barnmorskan frågade om jag ville provsitta på en pall, jag testade det men det var ganska obekvämt. Sen testade jag att sitta på en pilatesboll, det var kul. Jag gungade lite fram och tillbaka på den i en halvtimma, sen ville jag ligga ner. Sen gick allt väldigt fort. Vattnet gick, jag var fullt öppen krystvärkarna kom och vips…

Två timmar efter att jag klev upp ur mitt spabad föddes lilla Doris.

Kategorier:Mammaliv Taggar:
  1. 2009/11/25 kl. 22:20

    Låter som om du haft en fantastisk dag och förlossning. Man hinner trots allt stanna upp och reflektera mitt i allt. ( låg själv över sackosäcken på BB Sthlm och tittade på alla bilar på väg till jobbet. Fin höstdag, ja, du vet ju! ) Jag är grymt avundsjuk! Vill också föda barn igen!🙂 Hoppas att man kan få testa på badet nästa gång. Gick ju inte sist då vattnet redan gått.

    Jag hoppas att vi kan ses snart. massa kramar

    • 2009/11/26 kl. 11:15

      Badet var verkligen pricken över i:et. Ett gigantiskt badkar med väldoftande skum och hett vatten. Så skönt när värkarna kommer. På SÖS har de slopat regeln att man inte får bada efter vattenavgång nu, så om du föder där är det fritt fram att bada oavsett. Vet inte vad som fått dem att ändra sig, men jag tror barnmorskan sa att de hade så pass bra koll nu och att det visats sig vara ok eller något.

      Petra, det var verkligen roligt att äntligen få se dig efter alla dessa månader som förflutit. Vi får inte tappa tråden nu när vi återupptagit den.

  2. 2009/11/26 kl. 10:16

    Men OJ vilken förlossning. Så FINT det verkar ha varit.
    Ska jag vara ärlig är det inte alls nått jag känner igen från min…
    Va härligt att det blev en sån positiv upplevelse.
    Stå på Åhléns med värkar…. känns främmande. Men låter riktigt trevligt.
    Va duktig du varit nu!
    Kram

    • 2009/11/26 kl. 11:11

      Att ha värkar på Åhléns är verkligen att att rekomendera. Det var lite avledande på något vis🙂 Förlossningar var verkligen fin och fråga du mig så tycker jag att det är skitkul att föda barn.🙂

  1. 2010/06/21 kl. 22:18

Kommentera

