Hem > Mammaliv > Åka rullstol…

Åka rullstol…

… en dryg timma efter att Doris kom ut var det dags för vägning och mätning. Hon vägde 4030 g och var 50 cm lång. Under tiden de höll på med henne passade jag på att ta en lång varm dusch. Jag hade blivit ombedd att försöka kissa, något som känns lite avskräckande direkt efter en förlossning men det funkade bra.

Tillbaka på förlossningsrummet hade älsklingen packat iordning alla våra prylar och det stod en liten rullstol på rummet. Undersköterskan kom in och bad mig slå mig ner. Jag fick Doris i famnen och sedan rullade vi iväg med BB-avdelningen i sikte. Jag känner mig ödmjuk inför livet och är glad att jag inte har några handikapp, men jag måste erkänna att jag vid de två tillfällen jag blivit upprullad till en BB-avdelning med mitt nyfödda barn i famnen upplevt en nästintill magisk känsla av att vara omhändertagen. Vi fick ett rum att dela med någon annan, men än sålänge var vi själva. Vi kröp ner alla tre i den sjukt smala och obekväma sängen. Sen låg vi där och mös tills J bestämde sig för att gå hem. Det kändes skönt och spännande att vara ensam ett tag.

Ensam med en pigg Doris som vägrade sova. Den lilla stackarn låg och spydde fostervatten. Barnets lungor är fyllda av fostervatten fram tills att det kommer ut, i samband med att det pressas ut pressas fostervattnet ut och bebisen tar sitt första andetag i luft. Det blir dock oftast lite fostervatten kvar i lungorna och detta kan inte kroppen bryta ner. Det måste kräkas upp så att säga. Jag öppnade den välbehövda chokladkakan jag fick av Caroline på partyt och mumsade i mig en ruta i taget. Drack kopiösa mängder vatten och pussade på Doris. Natten gick fort och tidigt morgonen därpå kom älsklingen tillbaka.

Vi mådde bra och ville hem så fort som möjligt. Såfort barnläkaren var på plats blev Doris undersökt och sedan packade vi ordning för hemfärd. Jag bar hem henne i bärsjalen, precis som med Toddo. Vi stannade till på apoteket och köpte ett 100-pack bindor. Har ni hört talas om avslag? Moderkakan är gigantisk och när den lossnar blir det ett stort sår där den har suttit. Under tiden såret läker så blöder man. I början extremt mycket men det stabiliseras relativt fort. När de värsta blödningarna har lagt sig är det som att ha mens i 4-6 veckor.

Väl hemma lade vi oss i sängen och jag fick sova för första gången på länge. Ett par timmar senare kom Toddo och svärisarna hem. Toddo var glad, sprallig och blev omedelbart förtjust i sin lillasyster. Svärisarna hade med sig smörgåstårta. I samma stund som de lämnade oss och jag var ensam med min familj kände jag att jag nu lämnat en era bakom mig och precis gått in i en annan.

Kategorier:Mammaliv Taggar:
  1. 2009/11/26 kl. 15:32

    åh så bra att chokladkakan kom till nytta! =)
    Lyssnade just på ”Isn’t She Lovely” och kom att tänka på er!

    ”Isn’t she lovely
    Isn’t she wonderful
    Isn’t she precious
    Less than one minute old
    I never thought through love we’d be
    Making one as lovely as she
    But isn’t she lovely made from love”

  2. 2009/11/26 kl. 20:47

    Åh Carro! Jag satte genast på låten och började grina samtidigt. Nu har den gått på repeat i en dryg timma.

    Som sagt hormonerna är på topp idag 🙂

  3. 2009/11/26 kl. 23:32

    Avslag hade man inte direkt hört så mycket om innan man fick barn. Det var en av de där små sakerna de glömde berätta på kurserna 😉

    Jag var storkund av Libresse Goodnight ett tag. Borde man inte då få någon slags rabatt för trogen kund? Tänkte till nästa omgång.

    • 2009/11/27 kl. 7:55

      Ja det där avslaget kom ju lite som en överraskning. Känns skönt nu med andra barnet. Gubben i lådan momenten uteblir 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

