Hem > Allmänt, Mat & Dryck > Det där med att äta linser…

Det där med att äta linser…

… innebär det att man blir extremt hård i magen eller är det bara jag??? Vad gör man åt hård mage? Jag är inte sugen på mosat katrinplommon på burk.  Nu har jag ätit linser till och från i över en vecka.

Allvarligt talat, det känns som om jag ska krysta ut en elefant från rumpan varje gång jag går på toan. Får hålla i mig för att klara av smärtan.

Kan det vara sådana där gravidhemmorojder som kommit på att de missade min graviditet och nu ska ta igen allt retroaktivt?

  1. 2009/12/10 kl. 14:34

    Vilke fin blogg du har. Hit ska jag ga flera ganger och lasa. va roligt! vad fin hon ar! Ar det lattare eller svarare nu med tva barn?

    • 2009/12/15 kl. 9:44

      Hej Mickan!

      Det är inte svårare att ha två barn, däremot kräver det lite bättre planering och kanske lite mer tålamod🙂

  2. Jeanette B
    2009/12/10 kl. 16:37

    Har själv inte blivit hårdare i magen av linser och bönor, däremot kan det bli lite mer gaser i magen i början då man byter kost.

    Tror att det kan vara bra att variera kosten så att du inte äter linser varje dag.

    Ett exempel på nyttig och god mat är ”moussaka light”. Varva aubergineskivor, tomatskivor, kryddad köttfärsbiffar i en form. Häll på lite olja och in i ugnen. Servera med en god tzatziki på riktig turkisk yogurt.

    En annan favorit är grön ärtsoppa med wisky i. Fantastiskt gott, mättande och kalorisnålt. Koka ett kg gröna frysta ärtor med vatten, grönsaksbuljong och lite wisky. Mixa ihop, krydda och smaka av. Serveras med en klick mini creme fraische i. Till fest kan man ha hyvlad parmesan till. Mums

    Jag kan även tipsa om quinoa. Gott, nyttigt, mycket protein och förhållandevis långsamma kolhydrater.

    • 2009/12/15 kl. 9:45

      Hej Jeanette!
      Vilka bra tips. Tack! Den där soppan låter ju riktigt mumsig. Den ska jag göra någon dag.

  3. 2009/12/10 kl. 17:14

    Aj aj hård mage suger.
    Jag hade inga problem med hemmorojder under graviditeten men efter förlossningen DÅ JÄVLAR SATTE DE FART. Hade ont vid moment bajsning ett halvår. Drack ett glas katrinplommonjuice om dagen i ett halvår. Blä.
    Hoppas det är linserna å inte hemmisar…

  4. 2009/12/15 kl. 9:46

    Hej Nina!

    Huu, det där lät inte alls roligt. Jag gissar att du är less på katrinplommon nu🙂 Det verkar som om det var linserna eller något annat. Nu har det lagt dig🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

