Hem > Resor > Who’s Afraid of the Big Bad Wolf???

Who’s Afraid of the Big Bad Wolf???

Svar: Ingen. Iallafall inte på riktigt. Det är bara en dålig ursäkt för att få leka macho cowboy.

Nästa fråga: Vem är skjutkåt och jaktlysten?
Svar: Alla de 10 000 jägarna som införskaffade jaktlicens för vargjakten.

PÅ P1 intervjuade de en gammal jämtlänning. Självklart var han jägare:
”Vargarna tar våra djur. De tar får, de attackerar våra hundar. Vi känner oss hotade. De kanske attackerar oss.”

Men hallå! Att en varg skulle attackera en människa är extremt sällsynt, det kanske hände någongång på 1800-talet. Skulle en varg plocka ett stackars får så går staten in och ersätter. Jag föreslår därför att vi vänder våra blickar åt ett annat håll, nämligen åt böljan blå. Tänk er alla dessa tusentals gäddor som ligger och lurar i vassen. Det är garanterat mer vanligt att gäddor hugger efter en plaskande människa än att en varg attackerar. Låt oss byta objekt för hetsjakten.

En Wolff som gärna skulle få attackera mig är den ljuva ängeln här till vänster. Men sannolikheten att det skulle ske är densamma som att en varg skulle attackera på den stackars, hotade, jämtlänningens gård där uppe i de djupa skogarna. Låt de stackars vargarna vara. De är ju för guds skull utrotade!

Kategorier:Resor Taggar:
  1. 2010/01/05 kl. 17:31

    Jag tänker som du. Å jag fattar inte hur man frivilligt kan ge sig ut å skjuta de stackars djuren. Å dessutom ha det som hobby. Obegripligt.

    • 2010/01/06 kl. 9:47

      Jag delar inte intresset för jakt, men jag kan förstå de som har det som hobby. De är ju indoktrinerade sedan barnsben. Har jagat med pappa, farfarm farmor osv. Det jag tycker är sjukt är att 20 000 jägare ger sig ut för att jaga efter 27 stackars vargar eller hur många det nu var.

      Om man är ute efter att skjuta genetiskt sjuka vargar så kan väl naturvårdverket styra upp en lugn och sansad jakt. Nu vet man ju inte ens om man skjutit friska eller skjuka vargar. *Suck*

  2. jenny
    2010/01/06 kl. 12:34

    Sillen mot strömmen då…
    Jag tycker jakten är förfärlig, speciellt de som vådaskjuter. MEN, tänk dig att vara fårägare och komma ut till hagen och X antal får och lamm ligger döda och ytterligare antal ligger skaderivna och kvider i smärta. Varg är ett av djuren som jagar/dödar mer än vad den äter upp.
    Jag tycker vi ska hålla nere vargantalet liksom älgantalet (=jakt är nödvändigt) för stora flockar gör mer skada än nytta.

    Ni som är provarg – varför är det så viktigt att överhuvudtaget ha en vargstam i Sverige? *nyfiken*

  3. 2010/01/07 kl. 8:56

    Hello Sillie!

    Enligt min uppfattning är det samhällets ansvar att behålla vår fauna så intakt som möjligt. Skogarna är stora och vargarna är få. För mig känns det självklart att vi ska behålla de djurarter vi har i landet.

    Jag känner självklart sympati för de stackars lantbrukare som råkar ut för varg, men det är trots allt väldigt ovanligt att vargar attackerar på gårdar. Det är hemskt och jag tycker verkligen synd om dem som drabbas.

    Finns det en vargkvot tycker jag att vi ska hålla ner den med jakt. Ja. Men det jag ställer mig kritisk till gällande vargjakten som var nu är att så många jägare ska ut och jaga så få djur.

    Om syftet med jakten är att skjuta de sjuka djuren så förstår jag inte alls hur genomförandet av jakten planerades. Nu har de ju ingen aning om de har skjutit friska eller sjuka djur.

    Anyhoo! Jag tycker vi ska behålla varg i landet, mest för att jag är stolt över att bo i ett land där vi faktiskt har rovdjur. Det är ungefär som att bo i Kenya fast tvärtom. De har sina elefanter, antiloper och lejon, vi har våra älgar, vargar och järvar. Tufft tycker jag. Som sagt, skogarna är stora och jag tror nog att det finns plats för vargen trots att ett och annat fåret Shaun stryker med då och då. 😉

  4. T-Town
    2010/01/09 kl. 18:53

    Hear hear! Jag är också så emot och anser att älgjägarna är hjärndöda. Det här är bara en ursäkt för de är rädda för att inte få jaga sin kvot älg. Och för att det mer än gärna skjuter en kvot vargar. Vi har ca 250 vargar i det här landet. I Estland har man dryga 700 stycken och Estland är ett yttepytteland i förhållande till vårt. Och vi som har Europas största vildmark har inte plats för 250 djur som inte försöker vara annat än vad de är… vargar.

    • 2010/01/10 kl. 7:32

      Älgjägare eller Algjägare. Det är den stora frågan. 😉

      • T-Town
        2010/01/10 kl. 19:41

        Hahaha! Älg enligt mig, fast jag vet att du tycker att jag säger Alg. Puss på dig!

      • 2010/01/12 kl. 15:34

        Alg ja… Vad kul att vi ses om drygt tre timmar.😉

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

