Hem > Tankar och Åsikter > Jag vill veta allt om framfall!

Jag vill veta allt om framfall!

”Å men du, raring, ska du verkligen hoppa hopprep redan nu? Sjukgymnasten i mig vaknar till lite…. Nu är ju iof framfall en sak som ger mig mardrömmar därför var jag oerhört seg i starten när det gällde träning med hopp.”  Så skrev Nina i en kommentar.

Nu blir jag rädd. Klart jag inte vill ha ett framfall. Jag har hört två saker om framfall. Jag i ett vänterum på gynakuten en gång. Det var i början av graviditeten och jag blödde. Damen brevid var sympatisk och vi snick-snackade. Hon berättade att hon hade fått framfall och att det var väldigt obehagligt.

Det andra jag hört om framfall är från min kompis som arbetade inom äldrevården. Hon sa att äldre kvinnor ibland fick framfall och att man måste peta in livmodern på dem då. Huuuu. Scary!

Är det så att livmodern trillar ut? Vad gör man då? Hur kan man förebygga det? Jag lägger hopprepet på hyllan. Åtminstone för ett tag. Jag kissar ju ändå bara på mig.

Kategorier:Tankar och Åsikter
  1. 2010/01/15 kl. 17:13

    Ja alltså, jag överdriver ju nått makalöst. Jag har aldrig hört talas om en person som fått framfall i unga år. Men som gammal kan man ju få det, oftast pga av man fött många barn men jag föreställer mig att man kan få det om man utsätter böckenbotten för mkt belastning, som hopp, när man inte är knipstark

  2. 2010/01/15 kl. 18:05

    Det sa min svägerska också så man ska ta det lugnt i början. Och göra massa knipövningar!
    När jag kommer hem så hänger jag på dig och tränar. Deal!?

  3. 2010/01/15 kl. 19:21

    Hej igen. Jag måste bara försäkra mig att jag inte låter som nån besservisser som kommer med skrämsepropaganda. Det är inte min avsikt.

    Jag har alltid problem med att komma med råd för då känner jag mig som nån översittare. Du får ta till det dej du känner för och slå dövörat till för resten.

    Kram

  4. 2010/01/16 kl. 2:41

    vilken oerhört trevlig blogg du har. det är riktigt inspirerande att läsa den!
    jag håller just nu på att försöka ta mig i kragen till att ta tag i min vikt och skicka den neråt i skalan, men det går trögt.😦

    sv: haha. jo men tänk om det är en sån gammal gubbe. man måste ju läsa av besiktningskillen vad han är för typ. hahaha. annars kanske han underkänner bilen bara för att man flörtar!😉

  5. Marie
    2010/01/20 kl. 8:55

    Knipövningar hjälper mot ansträngningsinkontinens men inte nödvändigtvis mot framfall. http://www.gynekologi.info har mycket bra information om kvinnohälsa! Där har 3 gynekologer skrivit om inkontinens, framfall och rikliga blödningar. Man kan ställa frågor till dem eller leta bland tidigare frågor och svar.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

