Hem > Gå ner i vikt > Tankar kring vikten

Tankar kring vikten

Sakta, men säkert tappar jag vikt och allt känns så enkelt. Är det inte svårare än så här? Jag kanske inte ska låta för kaxig med tanke på att jag har en lång väg kvar till målvikten. Men de kilon som hittills har försvunnit har verkligen avlägsnats med lätthet.

Vad är hemligheten? Hur har jag gått till väga? Ordspråket ”Många bäckar små” passar bra in här.

– Jag går minst 10 000 steg om dagen.
– Jag äter regelbundet. Tre mål och två mellanmål.
– Jag äter mindre portioner.
– Jag undviker sötsaker.

Tänk att så lite, kan göra så mycket.

  1. 2010/01/19 kl. 11:10

    Du är skitbra!

    Jag kom fram till samma sak när jag jobbade med vikten; var det inte mer komplicerat än så här?

    Det är klart att det kräver lite tid och energi men jag föreställde mig att det nästan var magiskt komplicerat med viktnedgång. I alla fall med tanke på hur mycket det pratas om det och hur ofta människor misslyckas.

    Helt plötsligt hade jag gått ner nästan 25 kilo. En astronomisk siffra i min värld. Visst hade jag jobbat på det men det var inte i närheten av att vara så omöjligt, eller ta så lång tid som jag föreställde mig.

    Det är ju helt enkelt så simpelt som man egentligen vet om man tänker efter lite. man måste röra på sig mer än vad man stoppar i sig. Mer energi ut än vad som kommer in = man går ner i vikt.

    Allt annat tror jag är bullshit.

    Sen är det jäligt viktigt att man gör det på ett sätt som inte är för extremt. Gör man det så blir det oerhört svårt att få till en vettig rutin som håller i längden. När man nått sitt mål så kan man ju inte gå tillbaka till att äta och röra sig som innan för ja, då lägger man på sig vikten igen. Fullt logiskt.

  2. 2010/01/19 kl. 11:48

    sv: tack! ja det är grymt! 🙂

    jag kör samma metod, fast fuskar lite med stegen tror jag… borde ut o gå mer… men tränar lite annat istället för att gå. hihi!

  3. 2010/01/19 kl. 11:51

    sv: tack, igen! 🙂 mår bättre nu, har jobbat hela dan… fullt ös är det som gäller! hehe!

  4. 2010/01/19 kl. 12:05

    Sötsakscelibat är svårt, men om man lyckas hålla sig i ett par dagar så kan man synda bara litet en av de följande. Men bara litet.

    Och herregud så ljuvt synden smakar…

  5. 2010/01/19 kl. 12:26

    det tog slut för 2,5 år sen ;P vad ska man ångra liksom=

  6. blondie
    2010/01/19 kl. 12:29

    Tycker att du är jätteduktig. Det är bara att fortsätta med dina nya goda vanor. Och när du hamnar på en viktplatå får du inte ge upp utan bara anstränga dig lite lite till, t.ex. att helt ta bort sötsaker och dra ner lite till på kolhydraterna…

    Du kommer att fixa det!

  7. 2010/01/19 kl. 13:36

    Hon76: Tack! Vad glad jag blir av att läsa det du skriver. Du har verkligen presterat. Så himla duktigt. Min uppfattning har precis som du nämnde varit att viktnedgång ska vara något mystiskt och nästan omöjligt. Men det funkar ju.

    Henke: Jag är så sugen på ett Wii Sports. Har du testat Wii fit?

    Johannes: Mmmm, mina kanelbullar var verkligen goda. För min del har sötsakscelibatet fungerat över förväntan. Hur går det för dig?

    Walentin: Aha, jag fattar!

    Blondie: Tack! Jag tror precis som du att det är extra viktigt att kämpa när man hamnar på den där viktplatån.

  8. 2010/01/19 kl. 17:46

    Vad duktig du är som går ner via bloggen. Det måste vara en extra puff! Du har ju även klarat att gå ner. Bra gjort!

  9. 2010/01/20 kl. 17:15

    Vad roligt att se att det går bra för dig. Hittade precis hit, det är alltid skoj att hitta bloggare i samma situation som jag själv. Det går dock inte lika bra/snabbt för mig men det är alltid roligt att läsa om andras resor och erfarenheter!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

