Hem > Mitt liv som student > Folk är geggiga och slemmiga…

Folk är geggiga och slemmiga…

… och jag vill helst undvika att beblanda mig med deras kroppar.

Det var den slutsatsen jag kom fram till när jag slutligen insåg att mitt psyke inte lämpar sig för sjuksköterskeyrket. Nej och fy. Jag tycker att sjuksyrror gör en fantastisk insats och jag önskar att jag inte var så kvackmagad. Det som lockade mig med yrket var att man kan arbeta utomlands och verkligen göra en insats i tredje världen. Istället för att bara sitta på sitt feta arsle och titta på.

Jag valde istället att satsa på läraryrket. En vacker dag blir jag högstadielärare. Hormonstinna, labila och stökiga pubertetsungar. That´s my cup of tea. Jag får helt enkelt göra min insats där i stället. I skolan. Bland våra ungar. Sveriges framtid.

De första uppgifterna i distanskursen jag läser har sjunkit in och det känns skönt att komma in i pluggandet igen. Det får mig att tänka på mitt mål. En vacker dag står jag där. Framför mina elever och undervisar om plural och singular.

  1. 2010/01/20 kl. 12:57

    Jag lämnade katedern för tio år sedan snart och låste dörren till klassrummet tillsammans med mina sista studenter. Jag har inte vänt mig om sedan dess.

    Lärarjobbet är världens bästa jobb men allt som läggs på ovanpå undervisningen gör situationen ohållbar. Och jag var ändå bra på det jag gjorde. Sista året fick jag två utmärkelser: skolans bästa lärare och skolans mest fruktade lärare. Samtidigt!

  2. 2010/01/20 kl. 16:37

    Vad trist att höra Johannes!

    Berätta mer! Saknar du skolans värld? Vilka ämnen undervisade du i?

  3. 2010/01/21 kl. 21:49

    Tack för dina snälla kommentarer inne hos mig!!!

    Haha, vad rolig du är som säger att människor är slemmiga och geggiga. Vi diskuterade i skolan idag om att vi egentligen har ett ganska äckligt yrke och många gånger tänker man tanken varför man ska behöva plugga tre år för att torka i rumpan… men så kommer det SÅ mycket annat med yrket, att få vårda, pyssla om, medicin, kroppens anatomi och träffa folk i alla möjliga lägen i livet och ge dessa en trygghet. DET gör mitt yrke till det bästa (enligt mig)! 😉 Skämt å sido måste lärare vara ett roligt jobb det med, men jag vet i sjutton om jag skulle klara det eftersom jag är livrädd för att prata inför folk, haha…

    Jag måste bara få fråga.. hur gör du för att slimma och trimma dig från 105 kg? Jag känner mig också ganska manad med mina (många) extrakilon…

    Kram!

    • 2010/01/22 kl. 9:10

      Precis som du säger. Att ge männiksor trygghet i livets alla skeden det är det jag gillar. Men resten går bort. Jag torkade bajs i somras och gör inte om det. Folk säger att man vänjer sig, men det gjorde inte jag…

      Angående mitt slim och trim så är det väldigt basic. Inga specialmetoder här inte:
      – Äter regelbundet på fasta tider
      – Äter mindre portioner
      – Promenerar minst 10 000 steg om dagen.

      Easy peasy! 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

