Hem > Okategoriserade > Överreagerade jag???

Överreagerade jag???

Strax före lunch ringer min telefon. Det är från dagis. ”Toddo har bajsat jättelöst. Du måste hämta honom omedelbart.” Jag som måste hänga upp tre maskiner tvätt, amma Lovan, byta blöja på Lovan, och få i mig lite mat svarar att jag kan komma tidigast om en timma men att jag ska skynda mig så fort det går.

– Jaha, kan inte J hämta då?
– Nej, han sitter på möte.
– Okej då. Kom, så fort du kan.

Det går tio minuter och sedan ringer det igen. Jag har plötsligt två missade samtal och jackpot i röstbrevlådan. Dagiset har ringt igen. Jag ringer tillbaka.
– Nu har han bajsat igen. Du måste hämta honom genast.
– Vad vill du att jag ska göra? Ska jag flyga till dagis eller? Jag kommer så fort jag kan.
– Bra. *klick*

Jag får en tid på vårdcentralen. Vi går dit efter att jag har hämtat Toddo. På vägen till vårdcentralen lyssnar jag av min röstbrevlåda. En av Toddos dagisfröknar har pratat in på svararen:

– Om varken du eller J kan hämta Toddo så hitta en lösning. Vi vill inte ha honom här. Detta är extremt smittsamt och det kan sluta med att vi behöver stänga ner hela avdelningen. Då är det inte bara ni som drabbas utan alla föräldrar…

Jag blev skitförbannad när jag lyssnade av det där meddelandet. Jag hoppas verkligen att mitt barn inte hörde det där samtalet. Han är 2,5 år och förstår allt man säger. Man säger inte ”Vi vill inte ha honom här”. Man gör bara inte det.

Läkaren tar prover och efter att labbet sagt sitt visar det sig att Toddo är helt frisk. Har man varit magsjuk så är det inte helt ovanligt att man blir sekundärt laktosintolerant och därför kan magen bete sig lite märkligt direkt efter en magsjuka. Det kan ta veckor innan avföringen blir normal igen. Jaha, tänker jag. Ska Toddo behöva gå hemma så länge? Jag ber läkaren om ett friskhetsintyg. Hon vägrar skriva ut det. Hon säger att det inte är hennes uppgift att medla mellan föräldrar och dagis.

– Men om du är läkare och säger att han är helt frisk och om dagiset inte tror på mig, hur ska jag som förälder gå till väga? Du säger att han kan gå på dagis, dagis säger att han inte är välkommen. Vad ska jag göra för att få det på papper?
– Du kan köpa ett intyg.
– Okej, då gör jag det. Om det så kostar 1000 kr så köper jag ett friskhetsintyg av dig.
– Det kostar 250 kr, men det känns mycket onödigt att du ska behöva ett sådant.
– Jag håller med dig, jag får helt enkelt ringa dagis och fråga vad de tycker.

Dagispersonalen svarar efter två signaler.
– Hej det är Apan. Toddos mamma. Jag befinner mig på sjukhuset och blir helt ställd eftersom läkaren säger att Toddo är helt frisk och att han kan gå på dagis. Tror ni på mig när jag säger det eller ska jag behöva betala 250 kr för ett friskhetsintyg?

Det blev en livlig diskussion som slutade med att läkaren fick berätta för dagispersonalen att alla tester visar att Toddo är frisk och att han inte är en vandrande smittohärd. När läkaren hade sagt sitt fortsatte jag samtalet.

Det handlar ju absolut inte om att jag inte vill ha mitt barn hemma. Jag har inga som helst problem med att vara med Toddo om dagarna. Men, han tycker om att gå till dagis och jag tycker det är skit att behöva hämta honom en timma efter lämning bara för att han har bajsat löst. Hur blir det på måndag om han fortfarande är lös i magen? Ska dagiset skicka hem honom igen då trots att han är frisk? Jag är inte dum i huvudet. Jag vet att magsjuka är smittsamt, jag har full förståelse för att personalen är rädda att andra barn ska bli sjuka. Men om han nu inte är sjuk? Om vi har fått provsvar att han är frisk. Ska han då inte få gå på dagis bara för att det finns en överhängande risk att han är lös i magen?

Sorry. Var bara tvungen att avreagera mig.

Update: Jag hade svårt att somna i natt. Dels för att jag var så förbannad och dels för att jag var ledsen. Konflikt på dagis är det sista jag vill ha. I slutänden är det bara Toddo som blir drabbad. Jag är besviken på läkaren som var så jäkla otrevlig. Varför kunde hon inte bara skriva ut ett papper? Varför ska det alltid bli en massa tjafs?

Som sagt. Jag har full förståelse till varför dagis ringde. Men jag blir samtidigt irriterad. Jag kände mig angripen. Första gången de ringde sa de något i stil med:
– Han har ju definitivt kommit tillbaka för tidigt. Han är ju fortfarande sjuk.

Men hallå? Vårdguiden säger att man ska vara symptomfri i 48 timmar, dagis sade likadant. Om han då varit symptomfri i 49 timmar skulle han då vara ett undantag? Närå. För honom gäller inte 48-timmarsregeln. Han ska vara hemma i 48 dygn. Helst ska han vara förstoppad när han kommer tillbaka till dagis. *suck*

Tack för era kommentarer. Det känns skönt att få feedback när man är ledsen och arg. Jag blir dock lite överraskad av era känslor. Byta dagis? My Good. Vet ni hur svårt det är att få dagisplats på Södermalm? 😉

Kategorier:Okategoriserade Taggar:
  1. Mina
    2010/02/17 kl. 22:46

    Nope, ingen överreaktion där. Jag säger nog att du bör byta dagis om det går. Iaf om den personalen du pratade med har de andras stöd i hur hen pratade med dig.

    De allra allra flesta föräldrar jag har mött är helt övertygade om att deras dagis är sååå underbart, men sanningen är att barnen trivs nog ungefär vart som helst (plus minus) Det är föräldrarna som i huvudsak ska känna sig trygga med att deras barn är välkomna och omtyckta och att de själva är respekterade. Då först ÄR det ett bra dagis. (jag kan utveckla det där med plus och minus, men tar det en annan gång) 🙂

  2. 2010/02/17 kl. 22:47

    Nä, det tycker jag inte. Visst ska dagis kunna be dig och andra föräldrar att skynda er om något inträffar men det måste också finnas en respekt för att man inte kan släppa allt och springa alla gånger. Och det är bra att AVreagera sig, det är balsam för själen.

    Det slog mig förresten att vi pluggar på SU båda två, i sig inte så stor grej eftersom SU är ganska stort, men jag läser också svenska. Fast inte till lärare utan till språkkonsult (ett eget program för institutionen för nordiska språk). Hur långt har du kommit i din utbildning och när ska du fortsätta?

  3. Jenny
    2010/02/17 kl. 22:49

    Åh vad intressant!
    Nu har du ju facit i hand – han är inte magsjuk. Men det kan ju inte vara någon höjdare för honom heller att vara på dagis om han ska sitta på dass flera gånger i timmen, oavsett magsjuka eller sekundär laktosintolerans .
    Jag tycker faktiskt att dagis gjorde rätt som ringde dig då sannolikheten att det är magsjuka (i dessa tider) troligtvis är större än att man är sekundärt laktosintolerant. Å andra sidan kan jag inte förstå vad de tjafsar om nu när prover är tagna och T har fått grönt ljus, utifrån att han skulle vara någon form av smittorisk?
    Håll oss uppdaterade!

  4. 2010/02/17 kl. 22:49

    Inkompetent personal? Man tar ju hand om de (man tror) sjuka barnen till föräldrarna dyker upp. Fy fan, hoppas få följa fortsättningen här om det blir någon för sådär säger man ju inte till en mamma. 😦

  5. 2010/02/17 kl. 22:51

    Jag håller förresten med Mina, byt förskola. *ryser*

    Och du, puss!

  6. Linda
    2010/02/18 kl. 12:49

    Hej gumman!

    Vad jobbigt det låter det där! Tycker inte att det var du, utan dagiset (!!), som överreagerade. Tycker du hanterade situationen helt rätt genom att säga att du kunde presentera ett friskhetsintyg om de så ville. Frans har bajsat löst i en månads tid nu, dock normalt bara en gång om dagen. De verkar tycka det är OK på vårt dagis. Man måste ju se till allmäntillståndet och han kan ju inte vara hemma i en evighet pga löst bajs! Bra gjort tjejen!

  7. 2010/02/18 kl. 14:14

    Haha, jag kom faktiskt på det i samma sekund jag tryckte på ”SKICKA”, att det inte är så simpelt att få dagisplats. ;P

  8. Annelie
    2010/02/18 kl. 20:50

    Apan välkommen till att försvara sig/sina barn/våra rättigheter. Tycker du gjorde helt rätt från början till slut. Tycker dock inte att du ska byta dagis till Toddo. Han trivs där och mår bra där. Om du byter så är det honom du sliter upp från en trygg tillvaro. Tycker dock att du ska försöka att boka en tid med dagispersonalen och berätta hur du/ni upplevde det. Vädra ut allt. Jag har bytt dagis till Prinsessan en gång för att jag var så arg på personalen. Lång historia men summan av allt var att prinsessan var den enda personen som led lång tid efteråt. Konflikter kommer att komma även fast dom är stora. Du vet med mitt humör när det gäller mina barn så går ingen säker. Försöker nu att andas och tänka igenom innan jag bara vräker ur mej och flyr med mina barn. Stå på dig Apan. Love

  9. 2010/02/18 kl. 21:46

    Låter som om personalen blev stressade och nervösa och lät det gå ut över dig/Toddo. Synd att personalen skulle uttrycka sig så klumpigt och säga ”vi vill inte ha honom här”, det skulle jag inte heller gilla om dom sa så om Zack.

    Hoppas att det har löst sig nu och att allt känns okej mellan er och dagis. Jag har också upplevt att dagis ibland ringer för minsta lilla…

  10. 2010/02/20 kl. 16:26

    Fast det heter förskola. Inte dagis. 😉
    Tråkigt dock att bli bemött så som du blivit. Jag hoppas att du och pedagogerna på förskolan känner att det känns okej mellan er och att ni slipper fler diskussioner..

    Att tänka på vad man säger och hur man säger till någon är oerhört viktigt. Mycket tråkigt att pedagogen sa hon gjorde när hon ringde.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

