Hem > Mammaliv > Kan jag tömma och glömma nu?

Kan jag tömma och glömma nu?

Efter att ha varit hemma i exakt två veckor är Toddo nu åter på dagis. Det känns som om jag har krigat med hela världen och det har varit ganska jobbigt. Jag har gråtit, varit förbannad och irriterad. Här kommer ett sammandrag över cirkusen som varit.

Onsdag 10/2:
Dagis ringer en halvtimma efter att jag har lämnat på dagis. Toddo har bajsat löst och de är rädda att det är magsjuka. Ingen på hela dagiset har varit magsjuk, men de har hört att magsjuka är något som härjar just nu. Jag som är ute på morgonpromenad befinner mig av en slump precis brevdis dagiset. Fem minuter efter samtalet sitter Toddo i vagnen på väg hem. Han är pigg hela dagen och bajsar ingenting mer.

Torsdag 11/2: 
VABB. Bajsar normalt.

Fredag 12/2:
VABB. Toddo är världens piggaste. Bajsar ingenting.

Lördag 13/2:
Toddo är världens piggaste. Bajsar ingenting.

Söndag 14/2:
Toddo är världens piggaste, bajsar geggamojja.

Måndag 15/2:
VABB. Toddo är världens piggaste, bajsar ingenting.

Tisdag 16/2:
VABB. Toddo är världens piggaste, bajsar normalt.

Onsdag 17/2:
Toddo har varit symptomfri i över 48 timmar precis som man ska vara och går tillbaka till dagis. Efter lunch ringer dagis och är helt hysteriska. De säger att han har bajsat löst och att han kom tillbaka till dagis på tok för tidigt.
– Han har inte alls kommit tillbaka för tidigt, säger jag. Han har varit symtomfri i över 48 timmar.
– Du måste hämta honom så fort som möjligt.
– Jag kan tidigast om 1,5 timma.
– J då?
– Han kan inte eftersom han sitter i möte hela dagen. Jag kommer så fort jag kan. 

Under tiden jag är på väg till dagis ringer de till J trots att jag har sagt att han sitter uootagen. De ringer även mig två gånger och pratar in på telesvaret. Jag hämtar Toddo exakt 1,5 timma efter att de ringt.
Dagispersonalen till mig när Toddo står bredvid och lyssnar : Asså, stackars Toddo. De var så hiiimla löst, det var nästan så det rann ut över hela skötbänken. Jag har aldrig bytt en så lös blöja i hela mitt liv. Stackars, stackars Toddo. Han såg helt förskräckt ut. Det kan ju inte vara kul att bajsa så himla löst!

Jag ber att få med mig blöjan. Vi har fått en akuttid på sjukhuset och går upp dit direkt efter hämtningen. På väg till sjukhuset lyssnar jag av min telesvarare. Dagiospersonalen har pratat in ett mycket vasst meddelande:  ” Om varken du eller J kan hämta Toddo så hitta en lösning. Vi vill inte ha honom här. Detta är extremt smittsamt och det kan sluta med att vi behöver stänga ner hela avdelningen. Då är det inte bara ni som drabbas utan alla föräldrar…”

Väl på plats tar läkaren prover på Toddo och konstaterar att han är helt frisk. Blöjan är förvisso fylld av geggamojja, men det var inte alls så rinnigt som dagis personalen försökte få det att framstå som. Magsjuka har man intensivt i 3 dagar ch då sprutar det från alla håll och kanter. Toddo har nu varit lös till och från i en veckas tid. Vilket talat emot magsjuka. Doktorn menar på att det kan ha varit en lätt magsjuka från början som sedan lett till sekundär laktosintolerans. Något som är mycket vanligt hos små barn efter magsjuka. Man gör då bäst i att undvika mjölkprodukter och att minska ner fiberintaget. Bort med fullkornsvälling, in med havrevälling. Snälla saker för magen.  

Jag är ingen galen mamma som vill ha mitt sjuka barn på dagis, Jag har ingenting emot att vara hemma med två ungar. Men för säkerhets skull ber jag läkaren skriva ett friskhetsintyg som jag kan ge till dagis. Det blir tjafs för läkaren menar på att dagispersonalen måste tro mig. Jag ringer upp dagis och berättar att vi sitter hos läkaren och att Toddo är frisk trots lös avföring. Läkaren tar luren och förklarar att avföringen kan vara lös flera veckor framöver om man har otur. När jag får tillbaka luren säger att Toddo blir hemma tills på måndag och så får vi hoppas att han bajsar fast till dess.

Torsdag 18/2:
VABB. Toddo är piggast i världen och bajsar ingenting.

Fredag 19/2:
VABB. Toddo är piggast i världen. Bajsar fast.

Lördag 20/2:
Toddo är piggast i världen. Bajsar ingenting.

Söndag 21/2:
Toddo är piggast i världen. Bajsar geggamojja.

Måndag 22/2:
VABB.  Trots att Toddo är piggast i världen och att läkaren säger att han är frisk och kan gå på dagis vågar jag inte gå till dagis med honom för jag känner mig pressad av dagispersonalen. Eftersom han bajsade löst på söndagen vill jag inte riskera att lämna honom på måndagen för att sedan behöva gå dit och hämta honom. På kvällen bajsar han medelgeggigt. Vi bestämmer att han får vara hemma en dag till.

Tisdag 23/2:
VABB. Toddo är fullt frisk och är fortfarande piggast i världen. Men jag ringer dagiset och säger att han kommer tillbaka på onsdag.
– Men hur kan du vara så säker på att han kommer bajsa löst i9 morgon?
– Allvarligt talat. Du har ju själv talat med läkaren och han är inte sjuk.
– Nehä. Om han inte är sjuk hur kommer det sig då att andra barn blivit sjuka på avdelningen nu då?
– Men jag måste väl ändå kunna lita på en läkare? frågar jag.
– *Fnys* Den där läkaren vet jag inte vad jag ska tro om. Är du säker på att det var en läkare du träffade? Såg du om hon hade legitimation?
– Men ar du på fullaste allvar att du tror att sjukhuset anställer obehörigt folk???

Vi lägger på och nu är jag sur. Jag blir så förbannad och ledsen över att hela tiden bli ifrågasatt.

– Jag säger att J sitter upptagen i möte och inte har möjlighet att hämta. Trots det ringer de honom.
– Jag säger att jag kan komma tidigast om 1.5 timma och hämta. Ändå ringer de två gånger och talar in på telesvaret att vi måste skynda oss. De hotar med att behöva stänga avdelningen. Säger att de inte vill ha MITT BARN där. Säger att vi måste lösa så att någon annan hämtar honom. Är 1.5 timma en orimlig tid? Hur snabbt kan dagiset förvänta sig att man ska på plats? Ska alla föräldrar säga upp sig från sina jobba och fortsättningsvis sätta sig 50 meter från dagis och vakta på sina telefoner. Så de kan vara på plats inom 2 sekunder som det tydligen förväntas???
– De får tala med läkaren som friskförklarat Toddo. Trots det tror de inte mig. Trots detta är Toddo inte välkommen till dagis.

Jag mår skit. Känner att jag är i krig med hela personalstyrka. Senare på dagen går jag till BVC. Toddo hälsar på sin gammelfarmor och gammelfarfar som bor precis bredvid BVC. Jag berättar för BVC-sköterskan om allt som hänt och börjar storgrina. För att det är så jävla jobbigt att hela tiden behöva stå upp för sig själv. Hon häpnar och ifrågasätter deras kompetens. Hon menar på att om man är utbildad förskolepedagog eller har lång erfarenhet från branchen så borde man veta bättre. Hon säger till mig att Toddo inte är sjuk och att jag kan hänvisa till henne i fortsättningen.

Jag överväger att byta dagis. Ringer kommunen för att kolla upp möjligheten. Vi har plats 16 som bäst av de dagis vi har listat oss på. Eftersom Toddo har en dagisplats fins det ingen garantimånad för honom. Skitsamma. Jag bestämmer mig för att ringa förskoleledningen. I en halvtimmas långt samtal berättar jag om mina upplevda känslor för förskolechefen. Hon lyssnar och ber att få återkomma till mig när hon har talat med sin personal.

Onsdag 24/2:
Det är exakt två veckor sedan cirkusen drog igång. Idag lämnade jag Toddo på dagis. Dagispersonalen sa hej till Toddo, men tittade inte mig i ögonen. Vi sa ingenting till varandra. Mötet var minst sagt kyligt. Men Toddo var glad över att få vara där.

Jag är glad över att för första gången på två veckor få ligga hud mot hud med Lovi och lyssna på hennes joller.
Jag är glad över att känna ro att slå på datorn.
Jag är glad över att få tid att ögna igen om min kurslitteratur.
Jag är glad över att kunna gå en långpromenad.
Jag är glad över att ha tid att laga mat i lugn och ro.
Jag är glad över att återigen få jobba in en rutin.
Jag är glad över att få chansen att spela en bana i Super Mario Bros.

Men jag är ledsen över allt som hänt. Det känns jobbigt. Att det finns dumma männiksor som man hamnar i gräl med får man räkna med. Men att dessa männiksor är de människor som har daglig omsorg för mitt barn känns olustigt.

Kategorier:Mammaliv Taggar:
  1. 2010/02/24 kl. 11:49

    Alltså shit vilka muppar!

  2. rrika
    2010/02/24 kl. 12:12

    hade jag kunnat hade jag med glädje tagit in toddo på min avdelning. kloka mammor som du är ju en tillgång i föräldragruppen! förstår om du blir upprörd och ledsen, dessutom tycker jag att det är fruktansvärt oproffsigt att prata överhuvudet på ett barn i toddos ålder.

    magar är olika. i min grupp med 14 små byter jag alla möjliga blöjor om dagen, och vid detta laget borde de väl veta att han har en känslig mage…
    all styrka till dej kloka mamma!
    kramar från ulrika, livias mamma.

  3. 2010/02/24 kl. 12:48

    Nääää. Gud vad jag blir ledsen över att läsa detta. Jag blir så himla ledsen över att du har blivit behandlad på det här sättet. trots att du verkligen försökt se till så att Toddo inte skulle kunna smitta någon.

    Att de ifrågasätter sig på det här viset är långt ifrån okej. Det är inte okej alls att ringa och i princip hota när de redan fått tag på dig och fått besked om att du är på väg.

    Att de ifrågasätter att du skulle ha varit hos en obehörig läkare är nästan chockerande!

    Bra att du pratade med ledningen. PISSdåligt att personalen på avdelningen inte tittar dig i ögonen.

    Kan du få med sambon och lämna tillsammans i ett par veckor eller iaf i någon vecka? Det är jävligt jobbigt att stå själv inför människor som ignorerar en. Du ska ha någon som är på din sida där.

    Sen så tycker jag nästan att ni båda föräldrar ska ta ett snack med personalen på avdelningen om de fortsätter att bete sig knepigt. Konfrontera dem direkt, men aldrig ensam.

    Fan… JAG följer med dig annars!

  4. 2010/02/24 kl. 15:36

    usch anna.. vad jobbigt det låter!! Hoppas att det löser sig, både för din och J.s skulle och för Toddos skull!! ❤

  5. 2010/02/24 kl. 15:38

    Men fyy vilken vidrig upplevelse. Hur puckade kan dagispersonal vara? Förstår om du vill byta… men kanske inte lätt det heller när Toddo känner igen sig där osv.
    Hoppas det löser sig på ngt bra sätt.
    Kram

  6. Alfva
    2010/02/24 kl. 17:22

    Får verkligen omsorgspersonal bete sig på det sättet?
    Kul känsla för en förälder att känna sig oönskad där, även om barnet verkar trivas.

    Hade de någon uppfattning om hur länge det skulle ta att hoppa upp 16 placeringar om du nu bestämmer att du vill byta?

    Hoppas iaf att Toddo får vara kvar på dagis den här veckan utan några påhittade sjukdomssymptom med sig hem från fröknarna.

  7. 2010/02/24 kl. 19:34

    Men du… vårt föräldrakooperativ letar efter lite äldre barn (för att få lite mer spridning i gruppen). Egentligen är vi ute efter barn födda -05/-06, men det är svårt att hitta. Ni är inte intresserade av en plats? Tror att Toddo skulle kunna få en plats… för vi får mest in ansökningar från -08/-09.

    Det är i allafall en superbra förskola. Ligger ganska nära Södra station. Det är 19 barn, 5 pedagoger och dom lagar maten där. Säg till om ni är intresserade…

  8. blondie
    2010/02/25 kl. 15:13

    Usch jag lider med er! Hoppas att ni hittar ett annat dagis vars personal är bättre drillad i hur man bemöter föräldrar.

  9. 2010/02/25 kl. 17:41

    *lider med* Vad skönt att läsa att du verkligen tog tag i det och ringde runt, det är det viktiga. För det där är inte okej. Och jag undrade texten igenom om det är behörig personal som jobbar med Toddo och hans kompisar? Skumt. Hoppas ni hittar något annat med human personal.

    • 2010/02/26 kl. 21:23

      Min BVC-sköterska ifrågasatte också deras kompentens. Men ja. De ska tydligen vara behöriga. Du vännisen. Jag behöver din hjälp. Kan du ringa mig? Ditt nummer går inte att ringa på.

  10. 2010/02/26 kl. 15:33

    Usch vad jobbigt för dig. Jag förstår dig verkligen att du är och har varit ledsen. Hoppas att det löser sig för er. Hur går det på skrivarkursen?

    kramkram

    • 2010/02/26 kl. 21:19

      Hej Cattis!

      Tack, det känns lite bättre nu. Inte bra men bättre. Skrivarkursen går bra. Jag har inte satt mig in helt och hållet i allt litteratur, men texterna flyter på. 🙂 Hur går det för dig?

  11. 2010/03/01 kl. 0:30

    Jag finner knappt ord för hur arg jag blir å era vägnar! Jag förstår verkligen att du vill byta!

    När avkrävde man en läkare legitimation senast? Det var det dummaste jag hört. Att dagispersonalen stället korkade motfrågor/-krav tyder bara på att deras argument tryter. En slags ”men durå”-mentalitet som är ovärdig vuxna människor.

    C har förresten aldrig bajsat riktigt fast i sitt liv, enligt BVC är det helt normalt fram till sådär tre års ålder.

    Kram och stå på dig!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

