Hem > Mitt liv som student > Genom min grannes ögon

Genom min grannes ögon

En dag fanns de bara där på andra sidan väggen. En nyinflyttad familj som ockuperade trapphuset med sin barnvagn. Att ställa barnvagnen i trapphuset är ett brott. Inte bara mot föreningens stadgar utan även mot brandskyddslagen, sådant är oacceptabelt. Jag började skriva lappar där jag anonymt framförde min klagan. Lapparna lade jag omsorgsfullt i deras brevlåda med jämna mellanrum.
   Om det är något jag ogillar så är det när folk är som hon. Det är omöjligt att en människa kan gå runt och vara glad jämnt och ständigt. Det är omöjligt att man kan se så tillfreds och självgod ut som hon. En smilfink. En smilfink som aldrig bäddar sängen. De bor på nedre botten. När man går förbi utanför har man full insyn i deras hem. De har alltid uppdragna persienner. Ibland har jag sett henne och sambon stå och kyssas passionerat. De verkar kära. Men bara för att man är kär behöver man väl inte låta ens eget hem förvandlas till en peepshow. Inte nog med det, jag kan inte ens räkna på mina fingrar antalet gånger jag har sett henne byta gardiner i sovrummet.

   I köksfönstret står stora turkosblå keramikkrukor med konstiga växter i. Det hänger konstigt designade lampor i varje rum och i vardagsrumsfönstret står det en rosa plastflamingo. Hur kan man vilja bo i ett hem inrett som ett tivoli? Hur kan man vilja gå klädd som en clown? Färg, färg, färg. Utan dess like. Röda stövlar och orange halsduk. För inte tala om handskarna, ceriserosa skinnhandskar? Jag har aldrig sett något liknande. Allt för att sticka ut.

   I ett halvår lyckades jag undvika närkontakt men sedan inträffade den stora sammandrabbningen. Jag skulle precis lägga ner en lapp i brevlådan då dörren plötsligt for upp.
   ”Nu får du väl ändå ta att ge dig! Vakna upp ur din sagovärld! Jag ska föda mitt andra barn vilken dag som helst och är oförmögen att transportera matkassar och 2-åring utan vagn! Barnvagnen står under trappan och stör inte någon. Jag är trött på dina lappar. Bittra jävla kärring!”
   Hon smällde igen dörren.

 En bitter jävla kärring. Det är precis vad jag är. Hennes ord etsade sig fast och när jag ett par veckor senare mötte henne på gården fick jag ett infall. Helt sonika gick jag fram till henne, sträckte fram handen och bad om ursäkt. När allt kommer omkring så är det ju inte så farligt om barnvagnen står där under trappan. Jag menar, den stör ju ingen. Min granne är inte vilken smilfink som helst. Hon är en smilfink med skinn på näsan.

Skrivuppgift i kursen Kreativt Skrivande

Skriv en text i jag-form där ni är er egen granne. Välj en riktig granne eller hitta på en! Texten ska innehålla minst en kyss eller ett brott (eller både och). Genom grannens ögon ska vi som läser få syn på er!

Varsågoda. Det där var ett smakprov på en text jag skrivit i kursen. Just nu sitter jag och färdigställer en annan skrivuppgift. Jag tänkte att det alltid är kul att dela med sig av det jag skriver. Hoppas verkligen inte att läraren har något emot att jag lägger ut den här. Jag har ju redan fått den bedömd.

  1. 2010/03/05 kl. 2:19

    Underbart!

  2. 2010/03/05 kl. 5:19

    Wow! Härlig twist!

  3. 2010/03/05 kl. 8:12

    Haha, den var bra! =) Vilken rolig kurs du verkar läsa! =)

  4. 2010/03/05 kl. 12:30

    Mycket bra skrivet. Jag skulle tro att du kommer klara kursen galant.

  5. Purvi
    2010/03/05 kl. 12:35

    Vad duktig du är vännen. Jättebra skrivet.

  6. 2010/03/05 kl. 14:44

    Vilken härlig läsning. Tack för att du delar med dig. Är detta den kursen du läser på hkr? Jag skulle också läsa den men fick mitt antagningsmail till fel adress (jag hade klantat mig och missat att bta mail på studer.nu) och missade min plats. Den verkar iaf rolig (om det nu är samma).

  7. 2010/03/05 kl. 18:36

    Svar: Vet inte exakt, men runt 3-4 år tror jag. Dock har det blivit mer seriöst nu de sista två åren.

  8. 2010/03/06 kl. 21:39

    Riktigt bra skrivet, du fångade mig totalt! Jag läser gärna mer 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

