Hem > Tankar och Åsikter > Litar du på sjukvården?

Litar du på sjukvården?

Jag var hos läkaren var i tisdags. Mitt humör skämtar aprillo med jämna mellanrum. En berg och dalbana i hormonernas förlovade land som skulle kunna ha med sköldkörteln att göra. Dessutom påverkar sköldkörteln vikten. Nu väger jag cirka 90 kg och det är en övervikt på minst 15 kg. En övervikt som jag har burit på i snart 10 år. Genom ett enkelt blodprov tar man proverna och sedan dröjer det ett par dagar innan man får svar. 

Besöket tog fem minuter och kändes väldigt oseriöst. Läkaren frågade mig varför jag var där. Jag svarade att jag misstänkte att min sköldkörtel var ur balans. Hon frågade varför, jag svarade viktproblem och humörssvängningar. Hon frågade om jag hade andra åkommor, jag svarade att jag får fruktansvärd huvudvärk ibland. Utan att blinka eller ställa ytterligare frågor hade jag fått ett recept på migräntabletter. Migräntabletter som jag inte ens kommer äta eftersom jag ammar och eftersom medicinen går över i bröstmjölken vilket vore direkt olämligt för Lovis.

Jag har verkligen inget förtroende för sjukvården. Utredningen på Toddos mage är över, de kom inte fram till något. Trots det händer det fortfarande att han bajsar ärtsoppa. Det känns inte normalt. Men läkarna säger att han är frisk. Måste man bli sin egen forskare för att få hjälp inom vården?

Kategorier:Tankar och Åsikter Taggar:
  1. 2010/04/16 kl. 11:25

    När ja va gravid nu sist ville dom ta sköldskörteltest på mig. Å de va samma där.BM sa att läkaren vill kolla upp mig, när ja kommer till labbet säger dom: Jaha å va skulle vi ta för prover på dig då.. dom hade inte fått nån info, så ja sa va de va å dom tog prover.. Sen då jag träffar läkaren så säger denne: Jaha å va är det för fel på dig då? Ja, de undrar jag också bollade ja bara tillbaka å hon blev helt ställd. Haha.. Så ja fick dra hela harrangen om att ja vart hos bm som sa att läkaren ville träffa mig å sen labbet å hela faderullan.. å till sist trillade poletten ner, hon kollade i sin dator å sa att de va bra. att ja hade lite långsam förbränning men det var inte höga värden. Thats it. Det var de sämsta ja vart med om. Och nej, ja har inte så mycket förtroende för vården. Hade ju sjuuuukt ont i magen å besökte läkaren, hade spytt å så. Fick höra att ja hade magsjuka. En vecka senare hade jag haft 39 grader feber i 3 dygn å kontaktade dom igen, då säger dom att ja måste äta kokt mat eftersom ja haft magsjuka. Sa att kokt mat hjälper knappast mot febern så ja fick komma in. Med en sänka på 250 blev ja skickad till akuten å sen efter 100 tester å slutligen en skicktröntgen fick ja veta att min blindtarm brast för ca 1 vecka sen. De va den magsjukan de.

  2. 2010/04/16 kl. 11:26

    Men det där bajset, det kan inte vara nå så simpelt som tänder då eller? För Jakob blir också lös ibland å var de där ett tag å sen hipps vipps såg ja att han fått en kindtand så undrar om de finns nått samband eller om det bara är bebisar som blir lösa när de kommer tänder.

  3. blondie
    2010/04/16 kl. 11:32

    Byt läkare! Kram

  4. 2010/04/16 kl. 14:35

    Sök privat!🙂

  5. 2010/04/17 kl. 17:20

    ja byt läkare säger jag med. Kanske få du byta många ggr. Det gäller att hitta en bra. Å kanske är det 1-2 per 10 eller nått. I allafall här på Gotland

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

