Hem > Gå ner i vikt > Powerwalk till Willys

Powerwalk till Willys

Efter morgonens viktchock bestämde jag mig för att ta två flugor i en smäll. Jag har powerwalkat 7247 steg till Willys. Där köpte jag fulblöjor och kex. Kex is uppenbarligen the shit. När man bor på en gård med massor av ungar är det guld värt att kunna fiska upp ett kex eller två.

Säger du kex eller scheeeeks? Jag säger kex. Jag menar, hur svårt kan det va?

Kategorier:Gå ner i vikt Taggar:
  1. 2010/04/27 kl. 12:18

    Natrligtvis kex

  2. sillis
    2010/04/27 kl. 19:56

    Vad käckt att det finns en grupp på facebook för dig då…
    Appropå käckt så antar jag att du uttalar det som käckt då och inte tjäääkt då? Jag menar hur svårt kan det vara? 😉

    Vi som bor nära Kungälv (uttalas med K som det stavas inga Sch-ljud) där Göteborgs Kex har sin produktion (och fabriksförsäljning, har köpt mycket scheeeeks där) vet i alla fall hur de som tillverkar scheeeeksen uttalar det…

  3. sillis
    2010/04/27 kl. 20:01

    Tillägg:

    Varifrån kommer ordet kex och hur ska det uttalas?

    Ordet kex kommer ursprungligen från det engelska ordet cakes (kakor). Men från början anses engelskans cake ha lånats från det fornnordiska ordet kaka. Ordet kan uttalas på två olika sätt och har alltid varit en källa till diskussion bland språkintresserade. En del anser att kex bör sägas med hårt k (som i kalas), eftersom det då liknar engelskans cakes. Andra tycker att vi bör betrakta kex som ett svenskt ord, och då gäller uttalsregeln mjukt k framför vokalen e (alltså ett tje-ljud). Traditionellt är uttalet med tje-ljud vanligare i västra och södra Sverige.(Från Kungälvs scheeeeks hemsida…)

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

