Hem > Okategoriserade > Tjata sig till ett frieri!

Tjata sig till ett frieri!

Min älskling säger att jag måste sluta tjata. Jag pratar förstås om att fria. Vi ska gifta oss, någon gång i framtiden, det har han sagt. Men när då???

Jag kommer in i faser ibland då det ända jag tänker på är hur roligt det skulle vara att gifta sig. Bli fru och man, äkta makar, ha en kärleksfest och så vidare. ”När ska du fria till mig?” frågar jag ibland och märker genast att stämningen förändras. Senast jag var inne i min ”tjatperiod” frågade han mig om det är vanligt att tjejer tjatar sig till ett frieri. Jag har ingen aning och kan inte svara för någon annan. Ni där äkta makar där ute: Hur gick det till???Kom frieriet som en blixt från klar himmel eller hade det indikerats flitigt?

Den som väntar på något gott…

Kategorier:Okategoriserade Taggar:
  1. 2010/06/19 kl. 12:13

    Jag väntar också. Vi är ju förlovade och har varit sedan 05 men det händer liksom inget mer. Känns som om det alltid dyker upp saker emellan. Nästa sommar kanske?

  2. 2010/06/19 kl. 12:38

    Jag väntade inte på att karln skulle fria. Jag tog saken i egna händer. Fast jag friade inte. Jag sa bara; vi ska gifta oss! Jaha, svarade karln. Sen bestämde jag datum och så var det med det.

  3. 2010/06/19 kl. 13:47

    Ojoj, svår fråga det där. Frieriet (som blev förlovning) var en blixt från klar himmel, karln föll på knä iklädd mjukisar i vårat sovrum 😉

    Själva giftemålet var ett gemensamt beslut. För mig har bröllop aldrig varit viktigt, men när vi fick barn så ändrades min attityd lite. För både hennes & vår skull kändes det bra om vi var gifta, så vi gjorde slag i saken helt enkelt, bestämde ett datum, inväntade att den könsneutrala äktenskapslagstiftningen skulle gå igenom (tokviktig princip för mig!!!) & skickade ut inbjudningarna. Sen följde en hysterisk period innan bröllopet, men den 8/8 firar vi i alla fall första bröllopsdagen!

  4. 2010/06/19 kl. 13:56

    Ja varför inte fria själv istället. Hitta på nått riktigt skojigt, så kommer han säga ja.

    Jag frågade om vi skulle förlova oss vilket vi gjorde 03 och sedan friade Robban 06.

  5. 2010/06/19 kl. 15:54

    Jag tjatade. 🙂 Sen tjatade jag mig till skilsmässan också. 😛

  6. Christer Romson Lande
    2010/06/20 kl. 10:07

    Jag förstår inte. Att fria är väl att säga att man vil gifta sig? Om du har sagt det så HAR du friat. Om han har sagt ja, det ska vi, så är ni förlovad (= har lovat att gifta er). Sen är det bara en fråga om att hitta ett lämpligt tillfälle. Men det är väl ett gemensamt beslut, hoppas jag.

  7. 2010/06/20 kl. 11:18

    Min sambo och jag friar till varandra ganska ofta, typ ”vill du gifta dig med mig” och pratar om giftermål… sen om det någonsin blir av, ja det är nog upp till mig.

  8. 2010/06/20 kl. 13:27

    Vi bestämde det tillsammans, att vi skulle gifta oss och när.
    På något vis hade jag velat haft det där frieriet, du vet när man blir totalt överraskad och så för det verkar så romantiskt..men jag är inte mindre nöjd för att det blev som det blev.

  9. 2010/06/21 kl. 8:59

    Jag hade en period där jag läste väldigt många inlägg på olika forum om tex män och kvinnor, romanser, förhållanden, ody. Just detta stereotypa fall med en kvinna som vill gifta sig, tjatar, eller tom ställer ultimatum, medan mannen pratar om ”senare”, verkar vara mycket vanligt.

    Några tankar om ultimatum (som jag hoppas att du aldrig kommer att försöka). Liknande varningar måste dock resas redan vid tjat: Om han friar bara för att få lugn och ro så är framtida problem svåra att undvika. Fråga dig istället vad som verkligen är viktigt i er framtid.

    • Christer Romson Lande
      2010/06/21 kl. 13:42

      Michaela, Men det där med kvinnan som tjatar om att giftermål och mannen som säger ”senare” handlar väl mer om huruvida man ska gifta sig över huvudtaget än specifikt om hur sjäva friandet ska gå till?

  10. 2010/06/22 kl. 7:15

    Vi bestämde oss bara för att vi vill gifta oss när vi har råd 🙂 Inget frieri eller så, det kom bara naturligt.

  11. 2010/06/28 kl. 18:31

    Själv har jag inte ens lyckats bli förlovad – efter fyra år och ett troll. Så jag inga tips att ge dig tyvärr.

  12. 2010/07/13 kl. 9:27

    Nu blir det många kommentarer. Jag har tråkigt på jobbet och försöker att inte svettas ihjäl…

    Min numera make är en sån där ”vänta på det perfekta ögonblicket-kille” vilket inneburit sårade känslor för mig då det aldrig verkade bli av. Vi hann förlova oss, bestämma datum, planera bröllopet och inget frieri stod att finna. Jag har tjatat och han blev mer och mer bedrövad över att såra mig. Dessutom ville han ju inte fråga precis efter att jag tjatat. Enligt honom skulle det ”betyda” mindre då…
    Tillslut blev han så stressad av att bröllopet stod för dörren så han föll ned på knä på vår snöiga balkong, med vår gamla frys brummande brevid och kläckte frågan.
    Nu ser jag med ömhet på hans oförmåga att handla, att få till det perfekt och att vänta på det rätta tillfället som aldrig kom. Men det var jobbigt att vänta och det VAR sårande att han inte kunde få tummen ur innan vi bestämt datum.
    Men nu har det ingen betydelse för det ÄR underbart att få kalla honom make!
    DET är värt att kämpa (läs:tjata)på 🙂

    • 2010/07/14 kl. 10:37

      Jag blev jätteglad av dina kommentarer . Klart du ska hänga här istället för att vara en våt fläck på jobbet.

      Jag har lovat att sluta tjata nu. Vi ska ju gifta oss. Han får poppa frågan när han vill. Vad roligt att du äntligen fick ditt frieri.

  13. 2010/07/13 kl. 10:08

    Utsagor som Julias har jag också (jfr. min förra kommentar) sett ett antal gånger—och de har alltid lämnat mig förbryllad. Tänk efter vad ett frieri handlar om!

    Frieri, att fria, är att föreslå ett äktenskap, vanligen med frasen Vill du gifta dig med mig?

    (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fria)

    Om ni har hunnit förlova er, bestämma datum, och planera bröllopet, har friandet redan skett—annars vore ni inte ens förlovade. (Eller, i mer ovanliga specialfall, så har förlovning vuxit fram utan ett formellt förslag—men inte heller då är ett framtida frieri relevant.) Märk att citatet ovan inte lyder ”En man går ned på knä framför kvinnan han redan är förlovad med och överräcker en ring.”—-en skillnad som borde var självklar.

    Av någon anledning verkar dock många kvinnor vilja ha en egentlig fånig och, i fall som detta, helt överflödig ritual…

    • 2010/07/14 kl. 0:54

      Visst kan det ses som en fånig och onödig ritual. Jag vet ärligt talat inte varför jag så gärna vill bli friad till. Kanske en fånig romantisk bild av total överraskning av den man jag älskar? Förmodligen har jag sett för många romantiska filmer.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

