Hem > Okategoriserade > Hajen

Hajen

Det var en gång för länge sedan, eller åtminstone minst fem år sedan en flicka som bodde på havet. Det var inte vilket hav som helst. Det var ”Det stora Barriärrevet”. Flickan var jag och jag arbetade som kock på en dykbåt. När jag inte lagade mat till de fyrtio dykarna och besättningen brukade jag ligga på däck och njuta av livet.

På dagarna var havet vackert turkosblått så långt ögat kunde nå. Vågorna skvalpade och havsbrisar svalkade. På kvällar och nätter var havet svart och natthimmeln upplyst av vintergatan.

Jag är en typisk nattbadare och det har jag alltid varit. En sen kväll innan jag skulle sova frågade jag kapten om jag fick ta mitt sedvanliga nattdopp. Man måste alltid fråga kapten eftersom kapten ansvarar för passagerarna, dessutom kan det vara farligt att bada på öppet hav när det är mörkt ute. Om någon försvinner blir det svårt att eftersöka. När jag tänker tillbaka på just denna kväll fanns det ingenting som skiljde sig från övriga kvällar, ingenting bortsett från panikkänslan som infann sig omedelbart efter att jag hoppat i. Men dödsångest och dunkande hjärta skyndade jag mig upp för stegen. Livrädd.

Än idag vet jag inte varför jag reagerade som jag gjorde. Men låt oss leka med tanken att det finns ett sjätte sinne. Något signalerade fara och jag tog det till mig. Just nu visas ”Hajen” på TV4. Jag ska strax ta ett nattdopp. I skärgården finns lyckligtvis inga farliga hajar. Det enda som vill äta på mig här ute är myggen.

Kategorier:Okategoriserade
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

