Hem > Okategoriserade > Hur mycket kostar ett bröllop?

Hur mycket kostar ett bröllop?

Ni äkta makar där ute, vad kostar egentligen ett bröllop? Jag vet att det beror på vad man har för bröllop osv. Jag är inte ute efter ett sagobröllop. Ett bröllop för mig är en glädjefylld kärleksfest. Det finns ingen prestige i det. Man lovar varandra att ställa upp i nöd och lust, detta inför familj och vänner. Jag kommer vilja ha en vit klänning på mig. Den vita klänningen kanske jag hittar på sommarrea för en hundralapp, jag kanske syr den själv eller fläskar på med något flådigt från andra sidan Atlanten.

Klänning, dojjor annat tillbehör räknar jag inte in i kalkylen. Jag kommer säkert köpa på mig de rätta attiraljer tills det är dags ändå. Brudbukett vill jag plocka ihop själv, helst från uteplatsen om det går. Lite pelargoner, pioner, clematis och luktärt skulle bli en vacker bukett. Less is more är mitt motto inför ett bröllop. Varför slösa onödiga pengar på något som inte är jag? Tillexempel stråkorkester, dj, bröllopsfotograf och annat tjafs. Jag lägger hellre krut på resan.

Nu tror ni säkert att frågan är ställd och att jag är nyförlovad. Ni tror fel. Men vi har börjat prata lite lätt om hur vi skulle vilja ha ett bröllop. Operation ”spara pengar” har precis börjat. Frågan är bara hur mycket som ska sparas ihop.

Kategorier:Okategoriserade Taggar:,
  1. 2010/07/15 kl. 11:05

    Nu besvarar jag förvisso inte din fråga … men vårt bröllop var i princip gratis. Vi betalade bara för ringarna. Vi gillar inte guld och valde ringar av silver. Vi ville varken ha fest eller någon anmärkningsvärd ceremoni så vigseln skedde i hemlighet i ett ljust vinterlandskap utomhus. Jag var höggravid och vi hade vanliga kläder. Inga blommor ens. Tror inte vi tänkte på det.

  2. Lina
    2010/07/15 kl. 11:14

    Vårt bröllop kostade 7000:- inklusive kläder och ringar. Maken jobbade extra som bartender så vi lånade den lokalen på en söndag gratis. Jag gjorde pastasallad i mängder och svärmor fick vi kakor och tårta i bröllopspresent. Vi hade ett underbar bröllop med alla vänner och hela släkten. Allt som allt var 100 personer.

  3. 2010/07/15 kl. 12:03

    För mig var vårat bröllop alldeles galet stort, men för mannens släkt var det det minsta hittills…samt att vi är de enda som haft borgerlig vigsel…

    Vi hade ett bröllop i rockabillystil med typ 60 gäster, hyrde en hyfsat billig lokal och hade vigseln utomhus. Vi bjöd på både mat och dryck under en heldag. Våran totala kostnad hamnade runt 27,000, men då är ringarna och kläderna medräknade, ringarna kostade nästan 10,000 och material till kläder runt 2,000 (jag sydde min klänning, svärmor sydde åt mannen). Så runt en 15,000 kanske vi la ut. Då hade vi gratis fotograf och en florist till vän som bara tog betalt för själva blommorna. Blomsterdekorationerna gjorde att det kändes jäkligt mycket mer exklusivt än vad det var 😉

  4. J
    2010/07/15 kl. 13:55

    Beroende på antal gäster (och ringbehov) skulle jag tro att ett sådant bröllop kostar mellan 10-30 000. Kanske mindre än 10 om ni har kontakter eller mindre behov än de flesta även när det kommer till mat, dryck, bröllopsresa, lokal etc. Detta baserar jag på alla hundratals trådar jag läst som före detta moderator på Bröllopstorget. Annars finns det en massa att hitta i budgettrådarna där.

    Vårt bröllop kostade över 100′ inklusive resa trots att vi höll det rätt enkelt. Klänning från ebay, enkla blommor (dock ej handplockade), ingen DJ eller stråkorkester. Bröllopsfotograf hade vi dock och det var den bästa ‘investeringen’ ever- är så glad att ha kvar fina bilder. Annars var det ringarna, festen (80 gäster) och resan som drog iväg vår budget.

  5. Annelie
    2010/07/15 kl. 14:21

    Ett bröllop kan ju kosta noll o ingenting till en massa pengar.. Börja fundera på hur många gäster ni ska ha? Ska ni bjuda på mat och dryck? Lokal? Sen kan du börja lägga upp en budget. Vårat kostade 50000 kr men då var allt medräknat förutom resan som vi gjorde 1 år senare. Iof visste ju ingen att vi skulle gifta oss utan vi bjöd på 70 årsfest (R 35 o jag 35 ). Vi bjöd på förrätt på båten ut som var en pastasallad, huvudrätten var lax som serverades efter vigseln på Djurö Pensionat o sedan bröllopstårta som var vit prinsesstårta. Vi bjöd på all dricka under hela kvällen till gästerna.

    Vi kommer ut i helgen då kan vi smida planer om bröllopet :)men sover nog på Lådna. Ringer dig ikväll.. Puss

  6. 2010/07/15 kl. 15:05

    Vårt bröllop kostade drygt 2000 och det var i princip ringarna vi lade pengar på. Det och resan in till Borås. Borgerlig vigsel kostade inget om jag minns rätt, och Donken efteråt en dryg hundralapp.

    Vi tänkte att vafan, har vi varit ett par i dryga tio år som precis köpt hus och med barn på väg så skulle det bara vara fånigt att ställa till med sagobröllop. Vi gifte oss i smyg, och alla fattade grejen utom svärfar som var arg länge. Jag fick bearbeta honom i flera månader, men efter en tur till Nässjö så lugnade han ner sig och allt var frid och fröjd igen.

    Nu så här tio år senare, eller elva kanske det är, så känns det inte som om vi gått miste om något väsentligt…

  7. LADY DAHMER
    2010/07/15 kl. 15:47

    vårt kostade drygt 20.000, då räknar jag in ringar och klänning. Som inte var alltför dyra. Eller ja… ringarna kostade kanske 8-9 tusen eller nåt. Klänning på 2 tusen.

    Vi försökte snåla så mycket som möjligt. Bjöd bara in närmsta familj på själva bröllopet (som vi hade på gården i delsbo) – och middagen efteråt. (men vi hade lokala cateringen som betalades av svärmor – alltså inte inräknat i vår budget) Fixar man maten själv blir det ju ännu billigare.

    på kvällen bjöd vi dock in alla våra vänner på grillfest/knytkalas. (alltså kostnadsfritt för oss) och hade fest hela natten. 🙂 Lyckat tyckte vi. vansinnigt att lägga ner hysteriskt mycket pengar som man inte har för en dag.

  8. 2010/07/15 kl. 16:02

    Åh så roligt! Och det är ju så: det kan kosta hur lite som helst eller hur mycket som helst. Alla väljer själva hur de vill göra. Det är ER dag.

    Kram!

    • 2010/07/15 kl. 16:41

      Tack för alla kommentarer! Verkligen kul att läsa om era erfarenheter kring det här med bröllop. Vi har gjort en överslagsräkning och kommit fram till 1000 kr/ kuvert. Sen beror det ju självklart på vad man hittar på. Laga egen mat, catering eller något annat.

  9. Soleil
    2010/07/15 kl. 23:10

    Jag tror att ett bröllop kan kosta hur lite och hur mycket som helst, oavsett antalet gäster. Tänker att man kan ha ett picknick-/buffébröllop där man lagar lite olika saker själv, samt ber föräldrar och/eller syskon, goda vänner, andra nära sörjande att hjälpa till att laga. Några boxar vin och backar öl, och man har möjligheter till en riktig helkväll utan att det kostar några vansinnigheter.

    Lycka till!

    • 2010/07/17 kl. 10:16

      Nu har jag klurat och har världens bästa bröllopsvision. Gud vad jag är fånig. Men jag är så sugen på bröllop just nu.

      Återigen! Tack för era bröllopshistorier. Så härligt att läsa.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

