Hem > Okategoriserade > Ensamhet är farligt

Ensamhet är farligt

På nyheterna rapporteras det att ensamhet är lika skadlig för hälsan som fetma, tobak och alkohol. En amerikansk studie visar att ensamhet är mer skadlig än en stillasittande liv.

Vad sorgligt. Varför är människor ensamma? Var finns familjen? Människan är ett flockdjur, vi behöver närhet och kärlek för att fungera. Att vara ensam är själsligt självmord.

När jag var tjugo år flyttade jag från Växjö till Stockholm. Jag ville upptäcka världen och upptäckte ensamheten, kände ju inte en kotte och familjen befann sig plötsligt fyrtioåtta mil ifrån mig. Vilken tur att jag är en social och glad skit. Med tiden arbetade jag upp en vänskapskrets. Andra tillfällen då jag kännt mig ensam är när jag varit ute i stora vida världen och backpackat. Jag stack ensam ut på en jorden runt resa som varade i ett år. Ibland hade jag bra människor runt omkring mig, ibland inte. Att vara ensam är inget att eftersträva men för min egen del känns det som en bra livserfarenhet. Den upplevda känslan hjälper mig att tolka in nyhetsrapporter som denna för jag vet vad de pratar om. Ensamhet är inte bara ett tomt ord utan innehåll.

Kategorier:Okategoriserade
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

