Hem > Gå ner i vikt > Samhällets syn på feta männiksor

Samhällets syn på feta männiksor

Det finns få saker som är så ångestladdade som fetma. I vårt samhälle är det äckligt att vara fet. Fetma är ett vedertaget tecken på dålig karaktär. Usch, det är knappt att jag vågar skriva så. Men det var så jag upplevde det när jag vägde 20 kg mer än vad jag väger just nu.

Att äta snabbmat kanske inte är det klokaste näringsintaget man kan göra med kraftig övervikt, fast å andra sidan är man ju inte mer än människa. Hursomhelst kändes det alltid lite skamfyllt att äta något ”flottigt” offentligt. Där står jag en solig dag och äter mjukglas och jag läser av en gammal tants blick: ”Ska man verkligen äta glass när man är tjock som du?”

Ser ni någon skillnad? På vänstra bilden väger jag 105 kg. På högra bilden väger jag 86 kg.

  1. 2010/07/30 kl. 13:25

    Oj, 20 kilo gör verkligen en enorm skillnad! Vilken viktresa du har gjort! 🙂

  2. 2010/07/30 kl. 14:13

    Skillnad? Ja ingen liten sån heller! 🙂

  3. 2010/07/30 kl. 15:44

    Men guuud! Det är ju klart det syns! GRATTIS!

  4. 2010/07/30 kl. 18:16

    Det är är något som in i märgen STÖR mig. Att folk har mage att se ner på människor som är feta eller överviktiga. Jag verkligen HATAR det. Varför tar sig någon rätten att döma en person som äter för mkt och motionerar för lite medan en annan som har dålig självdisciplin och inte tar sig för att ta körkort, utbilda sig eller hålla ordning på sina grejer eller nått annat, det bryr sig ingen om.

    Jag blir förbannad bara jag tänker på det faktiskt.

    Det finns studier som visar att genetiskt har vi olika sug efter mat och sötsaker. Vissa människor har inte suget och kan därför även med dålig självdisciplin tacka ner, de vill inte ha ehtl enkelt. Medan andra har stort sug även när magsäcken är full och måste vid varje förfrågan gå EMOT sin vilja, sitt sug, och tacka nej.

    Man kan därför inte påstå att feta eller överviktiga faktiskt har sämre självdisciplin än någon annan. För alla har inte samma hunger/sugkänslor.

  5. 2013/12/12 kl. 16:25

    hello good internet site i will definaely come back and see once again.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

