Hem > Okategoriserade > För jag vill leva La Dolce Vita

För jag vill leva La Dolce Vita

Aldrig kunde jag väl tänka mig att livet skulle bli så roligt som det blev. Livet. Vad är ett liv egentligen? Vad är ett liv värt? Vad är värdefullt i livet?

Som barn hade jag ganska trist. Visst lekte jag med de andra ungarna, men det fanns alltid en strävan och längtan. En strävan efter frihet. En längtan efter att bli stor och kunna göra vad jag vill. En längtan efter att få testa vingarna även fast jag visste att det skulle hålla. En längtan efter att få  kasta sig ut och se vart jag landar.

Leva! Jag vill leva!”, grymtar Viveka Anderbratt i Mia & Klaras humorserie.  Men hon gör ju det. Hon andas, hennes hjärta slår  och hon har en uttalad önskan. Alltså lever hon. Men? Vaddå leva? För att leva är väl detsamma som att vara vid liv? Nehepp. Där var det inte alla som höll med mig. Okej. SÅ det är alltså skillnad på att leva och att vara vid liv? Att vara vid liv är ett statiskt skede som består så länge de fysiska förutsättningarna finns, medan begreppet ”att leva” huvudsakligen består av att förverkliga sina egna drömmar och fantasier. Jag lever och jag tycker om att leva livet. Leva livet, leva loppan. Jag skulle vilja påstå att jag är en människa som lever i full fräs, ett tillstånd som varit mitt signum sedan barnsben.

En gammal tant med vitt hår, krokig rygg och snälla ögon kom fram till mig idag. ”Jag ser din energi. Var rädd om den. Lev och njut. Livet är långt och fullt av överraskningar”, sa hon och klappade mig på kinden. Efter den där mjuka smekningen på kinden känner jag mig en smula pånyttfödd. Hennes mjuka röst och hennes lena fingrar gjorde ett starkt intryck på mig. När Lovi har matvägrat, när diskberget har betett sig som ett par guldbyxor där slantarna aldrig sinar, när Toddo vägrat krypa till kojs, när den svindyra halloumiosten bränts vid och när jag kännt mig slut ikväll har jag tänkt på den lilla tanten och blivit varm inombords. Ibland behöver vi påminnas om det som är viktigt för oss. Lisa för själen.

Livet leker och jag är i mina bästa år. Livet är en spännande saga där alla som lever till stor del påverkar sitt eget öde. Men livet är även fyllt av överraskningar. Glada och tråkiga. Jag älskar livet och jag älskar att leva.

Kategorier:Okategoriserade Taggar:
  1. 2010/08/02 kl. 23:09

    Härlig läsning. Jag älskar också livet som vuxen. Att vara barn och tonåring gillade jag inte alls.

    Mysig tant. Sån ska jag bli. Hon såg rätt också, du har en outstanding utstrålning, karisma och energi.

    Kram på dej

  2. 2010/08/03 kl. 0:53

    Jag förstår tanten, du är underbar. 🙂 Själv är jag nog dålig på att leva, tyvärr.

  3. 2010/08/03 kl. 6:41

    @Nina: Tack. Jag är övertygad om att alla som vill kommer att bli mysiga tanter. Det handlar om att släppa lös. Vara kärleksfull och se möjligheter.

    @Lena: På vilket sätt är du dålig att leva? Hur skulle du vilja leva ditt liv?

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

