Hem > Mammaliv > Egenheter

Egenheter

Vi äter frukost. Stämningen är god. Vi skrattar lite. Han tuggar på sin smörgås och dricker mjölk. Jag äter yoghurt med sked, Lovi matvägrar som vanligt men tanken är att hon ska äta gröt med djungeldessert. Toddo råkar tappa sin smörgås. Stämningen är inte längre särskilt god. Han tittar på mig för att se min reaktion.

Jag: Hoppsan så det kan gå.
Toddo: *Slår näven i bordet* Nu är jag arg! Mamma plocka upp!
Jag: Ska jag plocka upp? Det var ju du som tappade. Du får plocka upp den själv.
Toddo: *Slår näven i bordet om och om igen* Nu är jag arg mamma. Jättearg!

Tio minuter senare sitter vi fortfarande i fryst läge. Jag vet inte hur andra föräldrar gör, men jag resonerar som så att det man tappar tar man upp. Jag är hans mamma, inte han slav. Men så tänker jag samtidigt att han bestämt sig för att inte ta upp mackan, om vi inte kommer fram till en lösning kommer vi bli sittande här hela dagen.

Toddo: *Slår näven i bordet  igen* Nu är jag arg mamma. Jättearg!
Jag: Får jag se. Vart landade mackan? Oj, på trappsteget till din stol, typ 20 cm ifrån dina händer? Mmmm, jag förstår om du inte kan böja dig ner och plocka upp den. Vill du att jag ska göra det åt dig?
Toddo: Min mamma plocka upp den. *drämmer handflatan i bordet*
Jag: Du får du be mig snällt.
Toddo: Snälla mamma plocka upp?

Jag plockar upp mackan och vips är vi åter i den magiska mysstämningen när fåglarna kvittrar och himmeln är härligt blå. Toddo äter upp hela macka, dricker upp sin mjölk och säger sedan: Jag älskar min mamma. Tack för maten.

Kategorier:Mammaliv Taggar:
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

