Hem > Okategoriserade > Fokusera på det som är viktigt

Fokusera på det som är viktigt

Förlåt. Jag känner mig så sjukt ytlig som skriver motiveringar till varför jag skulle köpa ett par gummistövlar de luxe. För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om hur jag äcklas över konsumtionshysterin i samhället. Trots det är drar jag fortfarande mitt bidragande strå till stacken.

Hur skulle det vara om jag istället lade all min kraft och energi på något meningsfullt? Bortsett från att jag är i behov av ett par gummistövlar finns det ingenting i världen jag behöver av materiellt slag. Förra veckan hade jag lattefria veckan. Den lyckades jag med utomordentligt bra. Nu har jag bestämt mig för att ha en konsumtionsfri vecka. Är du på?

Kategorier:Okategoriserade
  1. 2010/08/09 kl. 15:16

    Jag har nästan alltid konsumtionsfria veckor, mer än den precis nödvändiga maten har jag aldrig råd att handla.. =P
    De få gånger jag har råd att köpa ett par strumpor till mig själv så är det fest.. fasar för hur det blir när höstterminen börjar när jag måste köpa både kurslitteratur och busskort.. Det är himla tur att jag var smart att spara undan pengar avsedda för studierna 🙂

  2. 2010/08/09 kl. 17:05

    Jag tycker inte du ska be om ursäkt. Jag tycker tvärtom att det gör din blogg bra att man får se båda sidor. OM det är så att du drömmer om ett par fina gummistövlar trots att du egentligen hatar konusmtionssamhället, tycker jag du ska skriva om det. Precis som du gjorde.

    Jag fungerar nämligen på samma sätt. Inkonsekvent.

    Jag fick en så jävla bra komentar en gång när jag skrev ett liknande inlägg som ditt som osade dåligt samvete.
    Att man ska inte ha dåligt samvete för vilka individuella val man gör. Ingen är ett helgon.
    När man vill förändra saker ska man tänka på samhällsnivå istället för individnivå. T.ex. stöda politiska partier och lagändringar.
    Deta innebär förstås inte att man kan bete sig som en idiot helt ansvarslöst.

    Jag tycker man har kommit en bra bit på vägen om man tänker sig för ang konsumtion och slöseri. Som du gör. Bra Anna!

    Ja jag är på. (Shoppade ju loss förra veckan 😉

  3. 2010/08/09 kl. 18:40

    hmm. jag tycker att det är bättre att köpa ett par rolls roys gummistövlar för 2 000 spänn än att köpa ett nytt par 300 kronors var tredje månad. det minskar ju konsumtionen på sitt sätt, typ. att, utan att tänka, köpa allt man vill ha bara för att man vill ha det och man kan är en sak. att köpa något dyrt för att man vill ha det, man har råd, man behöver det och att det kommer hålla länge är en helt annan femma!

    köp stövlar för dina icke-latte pengar 😉

  1. 2010/12/16 kl. 22:29
  2. 2011/11/07 kl. 15:04

Kommentera

