Hem > Okategoriserade > Petunia skötselråd

Petunia skötselråd

Jag har femtio petuniaplantor i rabatten och tio hängpetuniaplantor vid en murkant. Petunior blommar rikligt och utan att överdriva kan jag säga er att min uteplats är som ett böljande blomsterhav med hundratals små petuniablommor.

Hur sköter man om dessa sommarblommar då? Petunior är extremt krävande och kräver att man plockar av de vissna blommorna HELA tiden, VARJE dag. Jag plockar av två nävar om dagen. Förut trodde jag att det räckte med att ta bort blomman, men för att växten ska blomma om och bli stor ska man knipsa av hela blomkapseln som blomman sitter i. Detta gäller alla blommande växter. Om själva kapseln får sitta kvar börjar blomman bilda frön och de tar det kraft från plantan. Återigen ber jag om ursäkt för den dåliga bildkvalitén. Batteriet i systemkameran är helt slut, men ikväll kommer jag få tillbaka min laddare. Jippie!

Om du har några bra tips angående petunia får du gärna skriva det till mig.

Kategorier:Okategoriserade
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

