Hem > Okategoriserade > Priskoll

Priskoll

Äta bör man, annars dör man. Mat är ett härligt måste för att vi ska kunna leva. Att bo innanför tullarna i Stockholms innerstad innebär en del utmaningar då det gäller inköp av mat.

Mat kan kosta hur mycket som helst, såvida man inte är någolunda prismedveten. Jag har med tiden blivit prismedveten och känner mig stundtals riktigt duktig när jag köper mat. Övning ger färdighet och för att kunna veta om en lockvara har ett bra pris eller ej, krävs kunskap om vad det kostar i vanliga fall.

Nu tänkte jag dela med mig av lite tips gällande prismedvetenhet. Att äta bra mat behöver som sagt inte kosta en förmögenhet. Jag tittar alltid i reklambladen när de dimper ner i lådan. Där får jag en fin överblick och ser vilka råvaror som kommande vecka erbjuder. Sedan gör jag en grovplanering över veckans matsedel.

Som konsumenter har vi alla en begränsad summa att spendera efter att alla fasta kostnader är betalda. Väljer man att köpa lax för 199 kr/kg istället för 99 kr/kg blir det inte lika mycket pengar över till annat skoj. Fördelen med att bo i stan är närheten till alla matvarubutiker. Inom fem minuters gångväg har jag:
– Hemköp
– Ica
– Coop
– Willys

Går jag tio minuter har jag fler butiker att välja på. Med lite koll på veckans erbjudanden är det lätt att passa på att handla när man går förbi.

Kategorier:Okategoriserade
  1. 2010/08/14 kl. 12:31

    Ett tips som är bra för miljö är att gå in på butikernas hemsida och kolla in deras reklamblad digitalt istället. Vi har en ”ej reklam”-skylt uppe så jag brukar kolla in ICAs reklamblad på deras hemsida istället. Jag tror även att man kan prenumera på vissa butikers reklamblad via mailen.

  2. 2010/08/14 kl. 23:08

    Ja det är ju smart när man bor inne i stan att man lätt kan gå till olika mataffärer. För oss som bor utanför så blir det ju svårare, att ta bilen mellan olika affärer för att få del av rabatterna gör knappast köpen billigare om man räknar med bensinpriset. Så det blir oftast att man handlar på samma affär, däremot så åker jag ibland till olika affärer som jag vet är extra bra på vissa saker. Men det har inget med rabatter att göra, mest att de för de mesta har bäst pris på de sakerna Tex citygross som har bra kött, Sabis om jag ska ha bra räkor till vettigt pris och ica maxi om jag ska handla lite allmänt.. men som du sa, det är bra att hålla ögonen öppna för bra rabatter!! =)

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

