Hem > Tankar och Åsikter > Gemensam eller delad ekonomi

Gemensam eller delad ekonomi

Det började med en enkel frågeställning ute på gården häromdagen. Mina vänner Ullis och Leila frågade om jag och älsklingen har delad eller gemensam ekonomi. Vi pratade ekonomi generellt och gled in på ämnet.

Jag hörde på programmet plånboken som sänds på P1 att bråk kring ekonomi är den vanligaste orsaken till varför relationer går i kras. Hemma hos oss råder delad ekonomi. Jag får mitt, han får sitt. Vi delar lika på löpande utgifter och sätter in 3000 kr var + barnbidraget på ett gemensamt matkonto. Allt som rör familjen handlas på det kontot. Pengarna som är kvar på våra egna konton är våra egna pengar som vi styr över helt själva. Om jag väljer att fika upp flera tusen kronor, köpa kläder eller spara är helt och hållet upp till mig. Till resor sparar vi gemensamt och får ofta ihop en pott genom vårt gemensamma matkonto.

Vi bråkar aldrig om pengar, kanske beror det på våra klara riktlinjer. Vad vet jag? Enligt vissa människor är det tabu att prata ekonomi och pengar. Enligt mig är tabu något förlegat. Bättre att prata om allt man vill prata om. Hur ska man annars få svar på livets frågor?

Har du delad eller gemensam ekonomi i din relation? Vad ser du för för/nackdelar? Bråkas det mycket om pengar och varför i sådana fall?

Kategorier:Tankar och Åsikter Taggar:
  1. 2010/08/17 kl. 13:35

    Vi kör ännu mer delat än dig, här räknas alla pengar som kommen in till familjen som våra.

    Att dela 50/50 på utgifterna är ju bara rättvist (enligt mig) om man har någorlunda samma inkomst. Skulle jag som föräldraledig betala halva hushållet skulle ja inte ha många ören kvar.

    Vi sätter in alla pengar som kommer in till familjen på ett gemensamt konto. Därifrån flyttas pengar sen till husdriftskontot, sparkontot, hussparkontot, ungarnas konton, pension, mm.

    Vi själva tar 2000 kr var till vårat egna konto där vi, som du säger, gör precis vad vi vill med pengarna. Fika, köpa dataspel, kläder, what ever!

    Sen är ju inga gränser stenhårda. Behöver nån mer pengar tar man från övrigt spar. Om man tex behöver nya glasögon, en ny mobil eller liknande. =)

    Jag är skitnöjd me som vi har det. Det passar oss kanon! =)

  2. 2010/08/17 kl. 14:26

    Vi har gemensam, våra löner kommer in på samma konto och vi har två kontokort till det kontot. Funkar för oss, vi bårkar aldrig heller om pengar

  3. 2010/08/17 kl. 15:27

    Det där var värsta idealgrejen att ha ett gemensamt konto till hushållet + ett eget konto till shopping etcetc. Jag föreslog just att vi skulle göra så här hemma. TACK!

  4. Purvi
    2010/08/17 kl. 16:49

    Våra löner kommer in på ett och samma konto och så har vi två kontokort. Dessutom har vi flera gemensamma fond- och sparkonton. Funkar kanon för oss. Vi har aldrig bråkat om pengar då vi båda är väldigt flexibla. J tjänar dessutom mkt mer än mig, men det spelar ingen roll. // Purvi

  5. 2010/08/17 kl. 17:34

    Gemensam, bara ett konto där bådas löner kommer in . Inget bråk. Men tråkigt att köpa presenter till varandra.

  6. 2010/08/18 kl. 1:46

    Vet inte vad vi ska kalla vår lösning. Jag är hemmafru så jag har fri tillgång till gubbens konto. Antar att det betraktas som ”gemensam” då. =)

  7. 2010/08/19 kl. 17:02

    Har gemensam ekonomi här hemma, gubben tjänar alla pengar och jag gör av med dom😉 ( Jag bidrar med mina csn pengar men det är ju en droppe i havet! )

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

