Hem > Gå ner i vikt > Därför undviker jag LCHF och andra dieter

Därför undviker jag LCHF och andra dieter

Dieter har aldrig varit min starka sida. Jag må vara överviktig med bilringar, hull och allt vad det heter men inte en chans att jag ska begränsa mitt kulinariska liv genom att ingå en deal med dietdjävulen. Jag är alldeles för mycket livsnjutare. Varför begränsa sig när livet är så kort?
 

Det finns ingen annan än jag som kan råda bot på min övervikt.  Varför ska viktväktarna tjäna pengar på min fetma? Varför ska i-trim tjäna pengar på min fetma? Varför ska viktklubben eller herbalife tjäna pengar på min fetma? Det är bara att inse, ingen annan än du själv kommer gå ner dina överflödiga kilon.

Jag nådde en punkt då jag bestämde mig. Nu ska jag återerövra min kropp. Jag vill ha tillbaka det som en gång var mitt. Nu bryter jag ett osunt beteende och ätmönster. Att gå ner i vikt kräver tålamod och uthållighet. Jag vägde 100 kg när jag blev gravid med mitt första barn. Han föddes hösten -07 och jag vägde då 116 kg. Det fanns inte på världskartan att jag skulle lyckas gå under 100 kg. Nu tre år senare och efter att ha satt ännu ett barn till världen väger jag 85 kg. Detta utan dieter. Vad är hemligheten?

– Ät regelbundet
– Ät lite mindre portioner
– Ät lite mer frukt och grönsaker
– Drick lite mer vatten
– Rör lite mer på dig

Små, små förändringar har hjälp mig att tappa över 30 kg. Är det inte fantastiskt så säg? Jag fick en rolig kommentar av min vän Lady Dahmer (Hon kör stenhårt på LCHF. Hon gillar det och jag glädjs med henne eftersom hon hittat en viktminskningsmetod som passar henne.):

Som jag tidigare skrev är jag lite för mycket livsnjutare för att begränsa mig. Jag vill kunna äta allt jag tycker om och jag gör det. Jag äter Ben& Jerrys så det står härliga till, trots detta går jag ner. Sakta, sakta men säkert, säkert. Alla sätt är bra utom de dåliga. Om viktminsking hade varit enkelt, om man genom att önska sig hade lyckats med bedriften att trolla bort 30 kg, om det var så enkelt då hade världen inte haft så många överviktiga människor. Jag har hittat ett sätt som passar mig perfekt eftersom det inte gör anspråk på något utav det jag äter.

Med dessa ord hoppas jag kunna inspirera någon tjockis därute. Om jag kan, kan du. Jag lovar! Jag har ungefär 8-9 kg kvar tills jag når min målvikt. Det får ta den tid det tar. Jag mår bra och njuter av processen. Allting tar sin tid. I skrivande stund visar bloglovins ikon att 45 personer prenumererar på mina blogginlägg. Detta är ett inlägg som ni prenumeranter ska ”gilla” på bloglovin. Förhoppningsvis kommer detta inlägget må ut till fler människor då. Att gå ner i vikt handlar inte om trolleri. Man behöver inte krångla till det eller förbjuda sig själv att äta sådant man tycker om. Att gå ner i vikt ska vara lustfyllt och ge ett livslångt resultat.

Kategorier:Gå ner i vikt
  1. 2010/08/22 kl. 8:18

    Jag gillar det!

  2. 2010/08/22 kl. 8:34

    Gillar också!

    Är av samma åsikt, lite vanligt sunt förnuft kommer man långt med :))

  3. 2010/08/22 kl. 9:10

    jag tycker det är starkt av dig att inte påverkas och att gå ner i vikt på ditt vis utan att ändra kosten. Många säger att der är a och o men inte du, jag tycker du är stark =D

  4. 2010/08/22 kl. 9:15

    Helt sant!
    Efter en diet blir det dessutom lättare att falla tillbaka i det dåliga mönstret igen än om man låter det ta lite längre tid och ändå må bra. När jag försökt följa dieter så har det inte alls funkat. Har jag inte kunnat äta det jag tycker om har jag gett upp. Man ska äta gott och regelbundet, må bra och vara glad 🙂 Då funkar det ju alldeles utmärkt 😀

  5. 2010/08/22 kl. 9:20

    Härligt att det finns visa människor som förstått saker o ting !! Jag hejjar på dig o är helt övertygad om att du kommer nå ditt mål.
    Ha en underbar söndag !!

  6. 2010/08/22 kl. 9:56

    Fyfan vad jag beundrar dig! Starkt av dig.
    ha det bäst

  7. 2010/08/22 kl. 10:00

    Jättebra tips!
    Jag försöker tänka som du. Jag är också en livsnjutare och min stora last är choklad. Jag älskar choklad!
    Svårigheten för mig ligger i att röra på mig. Jag är för bekväm för det.
    Men idag tar jag första steget att börja träna på gym (gjorde det mycket förut, men tappade massor pga. stress), och när skolan börjar igen så ska jag få tillbaka det jag en gång hade!

    Tack för ett inspirerande inlägg!
    FETGILLA 🙂

  8. 2010/08/22 kl. 10:01

    Härligt!! Det är ju precis så det är!! Äntligen någon som insett hur kroppen fungerar. :o))

  9. Moa
    2010/08/22 kl. 10:04

    Åh, vilket himlahimla bra inlägg alltså! De senaste två åren så har jag lyckats gå upp nästan 25 kilo, groteskt mycket.

    Försöker ta tag i det här nu, men det är så himlahimla svårt.
    Jag tappar lätt motivationen, och har världens dåligaste tålamod.

    Iallafall, så blev jag sjukt glad av detta inlägg. Man beundrar dig alltså! Jag kan jag med, jag ska försöka. Sådana tankar fick jag av detta inlägg. Och att det inte betyder att man måste ta bort allt man gillar och vara i gymmet flera gånger i veckan.

    Tack för ett superbra inlägg, som jag kommer tänka länge på nu!

  10. AKP
    2010/08/22 kl. 10:07

    Duktigt! =)
    Jag har också gått ner 30 kg ”på mitt eget sätt” =)
    nu jobbar jag för fullt för att få en fast kropp, muskler och massa kondis =)

  11. Naida
    2010/08/22 kl. 10:17

    Hej.. råkade trycka in mig på din sida och ville bara önska dig lycka till 🙂

  12. 2010/08/22 kl. 10:23

    Hejsan.
    Jag hittade dig på blogglovin och du fångade mig redan på första inlägget, prenumerera? ja såklart!
    Jag beundrar dig, du är stark och har ett snut förnuft. Jag har varit lite överviktig och bestämde mig för att använda mig av Cambridgekuren (jag stortrivs med den dieten) efter att i 2år försökt att gå ner på ett mer ”normalt” sätt.
    Lycka till, Jag hejja på dig!

  13. 2010/08/22 kl. 10:44

    Hej!
    Håller fullkomligt med dig om att ingen ska tjäna massa pengar på att jag ska gå ner i vikt!
    Har svarat ett kort svar på din fråga på bloggen.

    //Veronica

  14. Sanna
    2010/08/22 kl. 15:03

    Inspirerande!!!! Jag måste ta tag i mitt liv igen! Hittade hit via Kusin Ida, du hade skrivit på hennes facebook. Duktig du är! Grymt. I’m impressed 🙂
    Jag vägde en jävla massa för några år sen, har gått ner ca 20 kg men behöver gå ner 20 till. Har stått stilla två år. Det är motivationen som spökar men tror kanske jag kan hitta den igen. Ska åtminstone låta din sida peppa mig.
    Keep up the good work girl 🙂

  15. 2010/08/22 kl. 15:27

    Förstår att tiden går fort! Har ni tänkt att skaffa en till? 🙂

  16. 2010/08/22 kl. 16:21

    Awesome!
    ALLT handlar om att man helt enkelt gör av med mer energi än vad man tar in. Precis som med pengar, fast tvärtom då 🙂 Haha.
    Är så trött på all denna kolhydratsfobi. Överäter man inte mat så blir man inte större!

  17. 2010/08/22 kl. 16:22

    Grattis till viktnedgången! Kul att du har hittat ett sätt som fungerar så bra för dig.. 🙂

  18. 2010/08/22 kl. 17:21

    Jag håller med dej och kör på samma sätt som du! 🙂

    Krams

  19. Annika
    2010/08/22 kl. 19:22

    Så bra skrivet!

  20. 2010/08/23 kl. 8:17

    Jag gläds med dig och blev själv inspirerad att slimma en aning, lite lagom sådär, medans jag livsnjuter 🙂 jag gillar ju formerna men vill må bra. Du verkar ha hittat balansen! Grattis!

  21. 2010/08/23 kl. 8:28

    Åååh vilket underbart och befriande inlägg. Jag vet nu att jag är på rätt spår och att det funkar….

    Kram

  22. 2010/08/23 kl. 12:47

    Dieter är inte min grej heller. Vet att jag borde röra på mig mer, och dra ner på sötsaker..men fasen, svårt ändra på fula ovanor :/

    ROckring på FYRA kilo?! Jösses, finns det?! :-O

  23. 2010/08/23 kl. 14:28

    Bra skrivet!

    Jag försöker tappa några kilon nu och många frågar ”vilken diet ska du köra” Eh, ingen?

    Alltså om jag tar bort alla kolhydrater ska jag äta så i resten av livet? Nej det skulle inte fungera för min del (sen gillar jag inte feta såser speciellt mycket och jag äter inte ens smör på mackan för jag tycker inte om det..)

    Jag vill inte tänka på allt jag får och inte får äta. Jag vet ju att godis inte är bra, jag är inte dum i huvudet liksom. Så att äta mer av det jag vet är bra och lite va det som är dåligt.

  24. 2010/08/23 kl. 16:42

    hhaha extremt härlig inställning :D:D och det funkar ju!

    såg VÄXJÖ. är du därifrån? bor du där? :D:D

  25. Ida
    2010/08/23 kl. 17:42

    Heja Apan,

    Du är så inspirerande både på bloggen och live 😀

    Jag tränade ett kort tag med PT – det var inte så att jag hade råd och slängde ut en massa pengar, nej min kusin bodde hos mig 4 veckor och han var precis färdigutbildad, så han satte fart på mig och testade lite grejer.

    Han sa precis samma som Emelie ovan, man måste göra av med mer än man stoppar i sig. Det är INTE svårare än så.

    Men för oss vanliga dödliga som har stillasittande kontorsjobb, och aldrig hinner röra på oss och efter jobbet kan man välja instängt gym eller ta ett glas vin i solen med vänninorna… ja, ni fattar ju att i mitt fall blev det alltid vinet.

    Kusin sa till mig att träning är a och o. Min tidsbrist gav mig 2 alternativ: antingen träna INNAN jobbet eller EFTER och hoppa över vinet. jag valde innan (hahaha). Så uppstigning 06.00, drick en halv kopp svart kaffe, ta en powerwalk på 30 min (du ska svettas) när du kommer tillbaks, ät en HALV frukt direkt. eduscha. Ät en normal fruksot. iväg till jobbet.

    Morgonpromenader byts sedan till morgonjogg när man kommer upp i flås och känner att man orkar. Denna lilla 30 min mån-fred gör underverk. jag körde så medan han bodde hos mig – sen slutade jag. NU ska jag börja igen. Imorgon tänkte jag.

    Kram

  26. 2010/08/23 kl. 21:15

    Älskade apa!

    Du är så klok, du! Det är precis så enkelt. Problemet är att en del av oss andra inte orkar/kan/vågar göra det på egen hand.
    Fast nu ska jag ta tag i det och gå ner de där kilona som klänger sig fast…

    Kram!

  27. 2010/08/24 kl. 13:02

    Tusen tack alla ni som skrivit en kommentar!

    Det glädjer mig att så många uppskattade detta inlägget. Vad roligt att det kommit nya besökare. Hej och välkomna, hoppas ni kommer trivas.

    Trimmandet och slimmandet fortsätter. 7 kg kvar och dessa ska bort med tiden.

    Kram på er!

  28. Bosse
    2010/08/24 kl. 21:00

    Kul att du hittat en metod som fungerar för dig.

    Själv har jag 19 månader med LCHF och skulle aldrig byta bort detta mot något. Att aldrig ”peppar peppar” vara sjuk, har varit en stor befrielse för mig. Inga hål i tänderna. För mig är LCHF The Shit.

  29. Purvi
    2010/08/25 kl. 10:14

    Kära A. Du är så duktig och jag är säker på att du kommer att nå ditt mål snart. Kram på dig.

    Purvi

  30. 2010/08/25 kl. 13:15

    Gratulerar! Inspirerande inlägg! 🙂

  31. 2010/08/25 kl. 13:39

    Precis den metoden kör jag också på har gått ner 8-10 kg sen i julas. Dieter känns inte rätt, när man väl når sin målvikt, hur ska man gå göra för att hålla den? Bättre att ändra livsstil som vi gör…

    • 2010/08/26 kl. 19:27

      Grattis Sanna vad duktig du är. Bra kämpat!

  32. ÄtaTränaKämpa
    2010/08/27 kl. 0:23

    Oerhört klokt inlägg!

  33. 2010/08/30 kl. 12:19

    Ville bara säga att du är super snygg 😀
    Grattis till viktminskningen!
    Bra kämpat 🙂

    Kram Kram

  34. Malin B
    2010/08/30 kl. 16:15

    Precis! Allt detta snack om dieter alltså! Varför krångla till det? Ät och rör på dig. Det är inte svårare än så. Jättebra skrivet! Håller med till 100%! Äntligen en sund åsikt i vikthysteridebatten.

  35. 2010/08/31 kl. 13:48

    Mycket bra inlägg!
    Det är så satans mycket hets kring vikt hit och dit men du stack minsann ut med det här inlägget! BRA med lite vanliga tjejer som äter det man vill och sköter om sig med lagom motion, vätska, frukt och det där och är nöjda!
    Livet är kort och jag kommer aldrig sluta äta saker jag tycker är goda. 🙂 Nu har jag förvisso ingen övervikt eller för högt Bmi, inte ens nu när jag är gravid i vecka 37 men jag har haft tankar om att det alltid vore bra med Nååååågra kilon färre men man måste släppa det!

    Livet är skönt. : ) Tack för ett härligt inlägg!

  36. 2010/08/31 kl. 15:26

    du har ju så himlans rätt. Att avstå från något helt håller inte i längden. Och att röra på sig 20 minuter extra om dagen, hur svårt är det… Om man tänker efter, sitter man inte framför datorn den tiden egentligen?

    puss på dig

  37. Rutin Janet
    2010/09/01 kl. 9:39

    Jag är själv lite överviktigt, eller ganska mycket för min kropp. Jag väger 68kg, nej det låter int mycket, men lägg dem 68kg i en kropp som är 153cm lång så får ni en fin fotboll med ben och armar. 😛

    Jag är dålig på rutiner och har just börjat ett program för att hålla huset rent, självklara saker som man bör göra ändå. Men att röra på sig mera ingår inte.

    Dessutom är jag dålig på att dricka. Jag kanske får i mig 2 GLAS om dagen med vätska, men jag är inte törstig. Ställer jag fram dricka för att dricka så står det bara där.

    Men jag hoppas det ska gå bättre nu när jag bloggar om det jag gör så att jag får fy skäms på mig både från migsjälv när jag kommer på migsjälv att jag inte har några uppdateringar på min progress med mina rutiner, och från andra.

    Vikten har jag slutat bry mig om, jag är mer intresserad av midjemåtten och min kulmage. Har du några knep på hur man får bort en kulmage?

  38. 2010/09/01 kl. 12:57

    Älskar detta inlägget!

  39. LADY DAHMER
    2010/09/01 kl. 16:08

    jag bara måste dela med mig av den här länken som jag vill att du läser. INte för att omvända, utan för att du ska förstå vad det är jag sysslar med! http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

    läs gärna ”teorin bakom”

  40. Ann W
    2012/06/20 kl. 14:22

    Har ätit LCHF i flera år för att det passat mig och jag gått ned 35 kilo – har tyvärr fått förfettad lever av det! Men nu kan jag i alla fall börja äta någorlunda normalt igen! Ska börja motionera lite mera när mina pajade knän börjar funka (eftersom jag nu väger mindre)- övervikt är ett skit! Grattis till dig!

  41. 2013/04/10 kl. 10:10

    Hi, I would like to subscribe for this webpage to take newest updates, so
    where can i do it please assist.

  1. 2015/03/01 kl. 4:14
  2. 2015/03/30 kl. 3:09

Kommentera

