Hem > Tankar och Åsikter > Bröstpump på posten med avsändare Lars Ohly

Bröstpump på posten med avsändare Lars Ohly

Igår kväll frågades han ut i inför valet. Jag håll på att sätta min varma choklad i vrångstrupen när han menade på att mammor som vill amma längre än åtta månader kan använda sig av bröstpump. (Hans fru praktiserade bröstpump och det fungerade finfint.) Detta för att fadern ska flaskmata ungen när modern ger sig ut på arbetsmarknaden. Jämställdhet i all ära, men snälla låt utfodringen av min bebis ske på mina villkor.

Kategorier:Tankar och Åsikter
  1. 2010/09/06 kl. 7:34

    fast… asså…. det är ju få som HELAMMAR mer än åtta månader liksom, så jag har svårt att se hur DET skulle påverka jämställdheten på arbetsmarknaden. Det går utmärkt att börja jobba (och inte amma dagtid) då.

    Amma fixar man innan man går till jobbet och när man kommer hem. Dessutom har man rätt till 75% om man vill det.

    Man behöver inte pumpa. Och for the record – alla KAN inte pumpa heller. För mig har det aldrig funkat.

  2. 2010/09/06 kl. 7:37

    och flaskmatning kan äventyra amningen så VILL man verkligen amma så ska man sky flaskan som om den vore djävulen själv. Jämställdhet i all ära, men inte till vilket pris som helst!

  3. 2010/09/06 kl. 8:06

    Jag lyssnade också till Ohly och jag blev mkt glad över hans svar ang föräldraförsäkringen (oväntat va ;.-).
    Jag vet INGEN i min närhet som ammat längre än 6 mån, helammat. Sen ammar man morgon, kväll, natt och OM man då vill ge ungen några mål mat bröstmjölk på dagen då är väl pumpen perfekt.
    Jag stödjer kvoterad föräldraförsäkring till 100%. PRecis som Ohly säger tror jag det är den enda vägen till ett mer jämlikt samhälle.

    Kram på di

  4. 2010/09/06 kl. 10:11

    @Lady Dahmer: Jag har en mjölkpump, den funkar värdelöst på mig.

    @Nina: Mycket oväntat😉 Jag vet fortfarande inte hur jag ställer mig till detta med kvoterad föräldrarledighet. Vägen till ett mer jämlikt ställe kan vara så många andra alternativ.

  5. litenkatt
    2010/09/06 kl. 11:26

    jag helammar nästan min bebbe som precis passerat åtta månader, han äter några teskedar mat om dagen. annars blire tutte. och jag har en pump som jag är typ rädd för, den är så obehaglig att använda. känner mig som en mjölkkossa och så gör den ont. blä. ohly är galen. som bara refererar till sin fru. vi andra då? jag har en karriär och tjänar bra. men tänker va hemma med min kille i tretton månader. SEN får min sambo ta över.

  6. 2010/09/06 kl. 14:54

    Långt ifrån alla kvinnor jobbar 8 timmars pass och samma tider varje dygn. Många ”välfärdsjobb” t ex har bemanning dygnet runt alla dagar där timmarna på passen varierar mycket. Och de flesta, tyvärr, är ju kvinnor som jobbar inom dessa yrken. Hur skulle det gå och bröstpumpa då?!

    Ingen annan ska bestämma över om jag(=kvinna) ska amma eller hur länge! Det ska vara upp till en själv. Inte äns någon politiker som Lars Ohly ska äns uttala sig om sånt där (som dessutom är man). Helvete nu kan jag inte rösta på dom heller😉 Hehe!

  7. 2010/09/06 kl. 20:10

    Fast, om man har rätt till åtta månaders föräldraledighet var, kan man planera sin ledighet så att man sprider ut de åtta månadernas dagar på …säg 12 månader.

    Och precis som Nina känner jag ingen som helammat mer än 6 månader, så jag tror knappast att bröstpumpsförsäljningen kommer gå upp dramatiskt om föräldraförsäkringen kvoteras.🙂

    På nåt sätt måste vi komma åt att det är en ”möjlighet” för pappor att vara hemma, men ett krav för mammor.

    /Kerstin, som jobbar i ett yrke där lönen gjort en djupdykning sen mansdominansen ersatts av kvinnodominans…

  8. 2010/09/06 kl. 21:40

    fast ingen bestämmer ju hur länge vi ska amma eller vara hemma! Det är ju FP’n som ska delas upp lika. Hemma kan man vara ändå. Jag har varit hemma i snart tre år och ändå är det maken som tagit ut mest FP.😉

    Vad svenska folket behöver inse är att FP är ett privilegium i likhet med vilket bidrag som helst och sluta vara så jädra bortskämda. Visst önskar jag att vi fick fler dagar, men att staten bestämmer hur och vad och vem som ska få bidrag är ju inte något speciellt märkligt. Det är så det bör vara.

    • Barbafjant
      2010/09/06 kl. 22:17

      Ååååh, vad jag letade efter gilla-knappen!!!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

