Hem > Okategoriserade > Nackdelen med att bo drygt 50 mil från familjen…

Nackdelen med att bo drygt 50 mil från familjen…

… är att det inte går att svänga förbi och tanka kärlek och skog  när man känner för det. Allt ska planeras och SJ ska sälja tågbiljetter till hutlösa priser.

Det kan gå lång tid mellan varven, men så plötsligt kommer en fas där jag saknar min familj nere i Småland. Min stooora feta småländska familj. Mamma, pappa, storasyster, hennes man och deras tre barn, storebror, hans son, lillasyster, hennes vovve, hennes kille som jag inte fått lära känna ännu och sist men inte minst min lillebror. Det är en härlig klick människor och jag älskar dem alla så mycket.

I söndags sprang jag inte tjejmilen, jag tittade på. Känner mig som världens looser men jag valde att gå på Skansen med familjen istället för att möta döden i vitögat. Har precis blivit frisk från min tre veckor långa förkylning. På Skansen drabbades jag av sedvanlig ångestattack. Bland kossor, hästar, grisar och soldattorp känner jag att hjärtat vill fly Stockholm. Jag vill bort, bort från staden. Jag vill ha mörk, djup skog med svajande grantoppar. Jag vill ha lingon och svamp i korgen efter en dag i skogen, jag vill se stora vackra stenar klädda med mossa, jag vill höra bonnläpparna bräka i sann Karl-Oskar & Kristina anda. Jag längtar hem.

Kategorier:Okategoriserade
  1. Ida
    2010/09/07 kl. 20:39

    Lilla Apan,

    Jag vet precis vad du menar, då min familj också bor ca 50 mil bort i Halland, eller mest saknar jag min syster som ofta bor utomlands nu senast i Singapore… då kan man liksom inte ta en weekend resa. Bara så där. MEN på Tradera kan man köpa sista minuten biljetter billigt, och om man är mammaledig och lite mer flexibel tror jag nog man kan komma undan jäkligt billigt. men du kan bara boka dagen innan typ…

    jag brukar ringa och mejla min familj. Och sen går jag ut i skogen runt knuten istället, det finns gott om träd och frisk luft runtikring Sthlm också, om man bara orkar ta sig utanför tullarna 🙂

    Inte heller jag sprang tjejmilen, men vet du vad, sträck på dig. Har man vart sjuk så har man. Det är ingen idé att hänga läpp, nästa år är det du och jag som springer in på mållinjen – under timmen – yes?

    Stor kram på dig ❤

  2. 2010/09/07 kl. 20:49

    Tjollahopp!

    Vet hur det kan vara, har storebror i Stockholm och man saknar Bror, brorsbarnen och svägerskan rätt rejält. Jul & sommar blir för lite..

    Jag brukar ta Veolias tåg upp 350 kr enkelresa och barnen åker gratis, borde finnas några avångar som kan passa nu när dom snart får fler tider. Tror det är oktober de får ny tidtabell med fler turer Stockholm-Malmö /Malmö-Stockholm.

  3. 2010/09/07 kl. 22:07

    Ja, ibland känns det tomt…
    Jag har haft min syster så långt bort i fem år nu, idag blev det klart att hon kommer flytta hit i höst. Vi kommer bo i samma stad igen, för första gången på sex år. Det fyller mig med en lycka jag inte kan beskriva i ord!

  4. 2010/09/07 kl. 22:07

    åhh.. du borde helt enkelt komma till hjärtat av landet! Det är fint här borta i mörkret ändå, kan jag instämma med.

    🙂

  5. Pappa & lillebror
    2010/09/07 kl. 22:38

    Hej Anna

    I helgen var vi i skogen och plockade kantareller. I Stockholm finns det bara en svamp (stureplan)
    Du får helt enkelt ta och flytta ner igen 😀

  6. Gammelsyster med familj
    2010/09/08 kl. 12:28

    Hej lilla syster yster!

    Vi saknar dig oxå! Håller med pappa och lillebror, du får helt enkelt flytta ner igen. Om du flyttar tillbaka, lär det inte dröja länge innan dina egna barn bräker på småländska i sann Karl-Oskar & Kristina anda. När ditt tålamod tryter bräker du ikapp med barnen; Jag tyar icke mera!!

    En varm hälsning till eder allesammans i storstaden från bonnläpparna i de mörka, kantarellfyllda och mossiga småländska skogarna.

  7. Din kära lilla syster
    2010/09/08 kl. 22:19

    Go aften systra mi!

    Ja va å hälsade på i byn förra veckan. Ja å byrackan va med far å brodern vår, i de smaulannska skoven. Hittade icke möe kantareller, tro icke far råka så bra i skoven. Vi fick åka annenstens fö å finna nået. Vi sporde att det gick att finna finfina svampar nere i byn (ica supermarket). Vi köpte så de bledde en hel bötta. Nähä, nu begynte ja bli döve ska upp tidigt på dave. Ska mjölke kona å hjälpa gubben min å ploa åken. Sakna dig möe!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

