Hem > Okategoriserade > Less på att vara mamma, less på att vara sambo

Less på att vara mamma, less på att vara sambo

Idag känner jag mig  som en pizzabeställning, extra allt. Extra trött, less, irriterad och fet. Försöket till sockerfri vecka fallerade totalt igår kväll när jag bestämde mig för att äta upp de sista marängerna i sällskap med den sista grädden, bananen, chokladsåsen och vaniljglassen. Dagens lunch bestod av fem kanelbullar. Jag räddade dem från att bli gamla.

Jag mår dåligt. Har kommit fram till det nu. Är det en begynnande trettioårskris? Jag är rädd att tappa kontrollen över min viktminskning. Vill inte falla tillbaka i ett ätstört mönster, något som är lätt att göra när dagarna är svarta och min ”skiter- i- allt- mentalitet” slagit till. Jag är less på att vara mamma. Less på att vara sambo. Det är inte så att jag inte älskar mina barn och min sambo. Jag älskar dem mest av allt i hela världen. Men jag är trött. Så himla trött. I fantasin ligger jag naken på en strand. Någonstans på en öde ö den i karibiska övärlden. Där ligger jag och lapar sol. Känner de varma solstrålarna slicka min själ och torka bort tårar som rinner ner för mina kinder. I verkligheten har jag dåligt samvete för att Lovi står och skriker i sin spjälsäng och för att jag parkerat Toddo framför ”Rorri racerbilen” på dvd. Jag mår skit över att disken inte hunnit bli diskad idag och för att jag inte vet vad jag ska laga för mat.

Kategorier:Okategoriserade Taggar:
  1. Purvi
    2010/09/30 kl. 17:00

    Hej vännen!
    Det låter som om du har det lite jobbigt just nu. Försökt att inte ställa så höga krav på dig själv. Ibland är det ok att låta Lovan skrika lite och sätta Toddo framför Rorri. Du är den bästa mamman ändå. Kram på dig vännen!

  2. 2010/09/30 kl. 17:54

    Usch vännen, det är inte kul när man hamnar i en sån där svacka. Hoppas att du snart hittar en vändning. Försök att verkligen få till lite egentid på kvällarna där du bara gör det DU vill, man behöver det. Och det är ok att ibland parkera barnet vid TV:n, man kan inte alltid vara den ”perfekta” mamman, sambon, älskarinnan.

    kram på dig

  3. 2010/09/30 kl. 18:37

    Nej va trist att du hamnat i en svacka.
    Jag önskar jag kunde få dej att må bättre, fina du.
    Allt-eller-inget-mentaliteten känner jag till mer än väl. Sån är jag.

    Tänk om du skulle komma hit en sväng. Vi har ett tomt rum för närvarande (varken lyxigt eller fräscht med iaf). Vi kunde gå långa promenader längs havet, fika och dricka vin.

    Det skulle vara nått.

    Kram

  4. 2010/09/30 kl. 18:52

    Känner precis likadant, bortsett från det där med maten. I mitt fall är det att jag förlorar all aptit och äter inget alls. Igår åt jag två smörgåsar. Har ingen matlust när allting drar i mig. Och sedan får jag tokångest för att jag är så spinkig och inte har några tuttar och för att jag inte pallar med ungarna och för att det ser ut som sju svåra år hemma och för att min gubbe aldrig är hemma och för att Eksjö är ett jävla skithål och så vidare…

    Kom hit så hittar vi på nåt!

  5. 2010/09/30 kl. 19:03

    Det är jättejobbigt med sådana dagar/veckor. Hoppas att du får lite ljus snart. Jag fick en tanke, när du verkligen vill gå ner i viktigt så vore kanske Viktväktarna något för att hålla dig på rätt bana? Med möten en gång i veckan och chansen att lära känna andra som man kan använda för att peppning! 🙂
    Kram!

  6. 2010/09/30 kl. 19:45

    Jag tänker varje Söndag att på Måndagen så ska jag sluta äta socker och sådant skit på veckorna.Men när Måndagkvällen är kommen och barnen sover och det är lugnt och tyst här hemma.Då kan jag tyvärr inte låta bli..Och lika arg blir jag på mig själv varje gång.Men nu på Måndag,då jävlar!

    Tråkigt med sånna dar.Men har man aldrig dåliga dagar kan man ju aldrig uppskatta dom bra!

  7. blondie
    2010/09/30 kl. 20:50

    Ibland suger livet, men det måste det få göra, för hur skulle man annars känna igen de där riktigt bra stunderna?

    Kanske din bättre hälft kan ta barnen en dag och att du får en stund för dig själv? Kanske boka in en massage eller bara sitta på ett café med en latte och fundera över dig själv och livet?

    Även mammor behöver andas ibland!

  8. therese
    2010/09/30 kl. 21:47

    Ibland är man less på allt. Ibland tänker jag hur skönt varannanveckasföräldrarna i närmaste kretsen har det varannan vecka – men oftast tar det inte lång tid innan man känner hugget i magen för inte sjutton valde jag att vara förälder åt mina älsklingar 50%.
    Min farmor säger alltid att livet har toppar och det har dalar och vore det inte för dalarna så visste vi inte hur underbara topparna är:-)
    .Finns så mkt krav idag att möta, inte lätt att möta alla utan att gå i bitar.
    Jag är säker på att sonen antagligen bara älskade Rorri, och lillan kommer inte minnas att hon skrek i spjälsängen. Du är säkert den allra bästa mamman för dem precis som du är.
    Såg att du pluggade till lärare, förutom taskig lön;.) så har du jordens roligaste och mest utmanande jobb att se fram emot, definitivt det mest varierade – ingen dag är den andra lik! Har jobbat som lärare ca 13 av mina 36år och det har ännu aldrig tagit emot att gå till jobbet.
    Ta vara på ögonblicken i tillvaron och hitta det som ger dig ro, träning, läsa, latten – som jag skrev i min motivering när lillfisen sover i vagnen och jag kan gå och strosa med kaffet i handen då kopplas det av. Ser fram emot kaffet nästa vecka. Har du lust så kan vi kanske ta den tillsammans.
    mvh therese

  9. Annelie
    2010/09/30 kl. 22:54

    Min bästa vän.. Mitt erbjudande står kvar.. Lämna barnen till mej.. Åk iväg eller stanna bara hemma.. Du måste njuta av dig själv lite inte bara vara den underbara mamman du är.. Ibland behöver man egen tid.. Love you

  10. 2010/10/01 kl. 0:03

    Skickar styrkekramar. I massor.

  11. 2010/10/01 kl. 9:29

    Ibland behöver man en paus från allt.

    Mina pauser när jag blivit riktigt trött har yttrat sig i att jag sticker iväg ett dygn, sover hos en kompis eller min syster, dricker lite för mycket vin, ibland röker en smygcigg trots att jag slutat sen länge, och sen kommer jag hem med nya krafter nästa dag. Det behövs inte ofta, för det mesta räcker det med en promenad, men det gör gott för själen.
    Du är klok som kan se vad du behöver! Tänk så många det finns som inte klarar det, som bara kör på tills de går in i väggen totalt. Var glad att du inte är en av dem 🙂

  12. Ida
    2010/10/03 kl. 21:21

    Läs Robin Sharma. Han lär dig uppskatta vad du har men framför allt att tänka helt annorlunda. Börja med munken som sålde sin ferrari. Grym. hela ens liv förändras – till en kostnad av mindre än 2 latte. Go girl.

    Sen har vi ju flamencon. Och du har snyggast kjol. Bara en sån sak 😀

    Du duger som du är och du är en bra mamma. Du vet det och jag vet det. Kram!!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

