Hem > Okategoriserade > Börja om från början

Börja om från början

Klockan är 02.20. Jag vaknade för en timma sen av att Lovi skrek. Hon ville upp ur sin säng. Jag tog upp henne och förvandlades till en klätterställning/klösbräda/bitring. Jag ledsnade och lade tillbaka henne i sängen för en stund sedan. Hon skrek anklagande i en minut och somnade sedan in som en stock.

Något händer inuti mig och jag vet inte vad det är. Det är ungefär som om hela livet ställt sig på sin spets och bestämt sig för att utmana mig. Jag kommer dagligen till små insikter om saker jag måste ta tag i när det gäller mig som människa och min inställning. Det har varit tjafsigt här hemma ett tag. Vi hamnar i svackor som blir onda spiraler. Jag beskyller inte något för något, men det föranligger ett problem och det måste lösas. Man kan inte ändra på människor, däremot kan man ändra på sig själv. Myntet har slutligen trillat ner och jag börjar inse mina brister, samt hur dessa påverkar relationen jag lever i. Vi skulle kunna döpa såpan till ”Den slarviga, den pedanta och all friktion som uppstår”.  Det är tärande att alltid tjafsa om småsaker. Jag har på senare tid stört mig på vår relation. Varit arg, sur och förbannad över att det alltid klagats på något. Nu har jag insett att om jag bara gör något åt alla de småsaker som orsakar konflikter skulle livet bli en smula lättare.

Man kan säkert glida igenom ett helt liv och tro att man är som man är och att man inte är förändringsbar. Sedan jag var barn har jag hört att jag är:
– ”lite” slarvig
– som mamma
– att detta är ett kraktärsdrag hos mig

Jag ogillar ordet slarvig. Det klingar illa och känns nonchalant. Jag är inte nonchalant. Jag har bara en annan prioritetsordning och bryr mig inte om vissa saker. Jag har levt upp till mottot ”ett ordnat kaos”. Det har alltid fungerat, åtminstone fram tills nu. Med två småbarn ställs livet på sin spets och mitt obefintliga system kollapsar. Det går för mycket energi åt att leta efter saker som inte ligger på någon bestämd plats. Mössor, skor, nycklar, telefoner, viktiga papper osv. Det går för mycket energi åt att kriga om fåniga småsaker som att jag glömt ställa in mjölken, inte sköljt av tallriken, lämnat använda strumpor på golvet, inte släcker lampor efter mig osv.

Jag har bestämt mig. Nu ska jag göra en kraftansträngning och gå halva vägen. Att man inte kan lära gamla hundar sitta vägrar jag tro på. Dessutom är jag inte en gammal hund utan en fräsch apa i mina bästa år. Från och med nu ska jag programmera om mig och lära mig leva efter andra mönster. Jag har vänner som gått i KBT, kognitiv beteendeterapi. På wikipedia står det följande om KBT: Terapin fokuserar på att förändra tankar, vanor och beteenden för att hjälpa människor att leva ett bättre liv. Jag tänkte att jag skulle försöka mig på lite hemmasnickrad KBT här på bloggen. Önska mig lycka till.

Kategorier:Okategoriserade
  1. blondie
    2010/10/02 kl. 7:19

    Det går absolut att ändra på sitt beteende. Jag har gått från att ha fullt kaos hemma då jag bodde själv till att vara hyfsat ordningsam sen jag blev sambo.

    Det går om man vill 🙂

  2. 2010/10/02 kl. 8:08

    Stort lycka till!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

