Hem > Mat & Dryck > Oatley Havredryck med chokladsmak

Oatley Havredryck med chokladsmak

Häromdagen när jag var inne bland mejeriprodukterna på Hemköp gjorde jag en härlig upptäckt. En trevlig man bjöd stressade fredagskunder på smakprov. Jag har aldrig druckit havredryck tidigare och har väl aldrig haft några egentliga planer på att göra det heller. Mannen var övertygande att jag gav det en chans. *Kaboooom* Där blev jag träffad av Amors pilar och nu är jag helt förälskad i denna goda havredryck smaksatt med choklad.

Ett glas av detta till frukost och jag känner mig helt salig. När vi gick in på Willys igår såg jag i deras kampanjblad att de sålde tre paket för 27 kr. I min fantasi köpte jag nio liter och bunkrade upp ett lager i kylen. När jag sedan kom fram till mejeriavdelningen var just denna sorten slut. Jag är tydligen inte ensam om att gilla den.

Nu skulle jag vilja ha lite fakta av dig som läser. Har du druckit den? Vad är det som är så speciellt med havredryck? Är det bra för magen? Jag inbillar mig att det är som att äta gröt fast i flytande form.

bloglovin

  1. 2010/10/05 kl. 10:18

    Jag har druckit den och tycker den är jättegod! Och bättre för magen än en stort glas mjölk,som lätt kan få magen ur balans;)
    Åt nästan helt veganskt förut dessutom och då var havreprodukter perfekt,jättegott att baka kanelbullar på havremjölk(inte choklad dock;))!!kan verkligen rekommenderas:)
    Sen är jag galen i vanlig mjölk a´la kossa åxå, men för mycket laktos är ingen höjdare:) Och havre innehåller massa nyttigt, känns ju som bomull i magen:)

  2. 2010/10/05 kl. 11:05

    Jag har aldrig druckit den med chokladsmak, däremot kan jag tipsa om min godaste gröt! (Som jag har vunnit en tävling med – hur mycket senior känner man sig inte som när man vinner en gröttävling?! Mer som om man vore 80 år gammal än född 80…)

    Koka vanlig havregrynsgröt (helst med ICA’s fibergryn, för de är godast tycker jag!), häll i någon matsked linfrön och några matskedar solrosfrön när det nästan har kokat klart. Servera med rivet äpple och havremjölk. Den ”matchar” gröten mycket bättre än vanlig mjölk, tycker jag.

    Supergod och nyttig frukost!

  3. Alfva
    2010/10/05 kl. 11:15

    Har visserligen aldrig smakat chokladmjölken, men havremjölk och havregrädde använde jag flitigt ett tag i mat och bakning när min IBS var som värst, till skillnad från uppblåstheten som kom från sojamjölken och vanlig mjölk (även laktosfri) var den ju helt perfekt.
    Nu har vi varit rejält dåliga med att använda det ett tag, men jag ska kanske ta mig i kragen igen!

    Och typiskt att det var via datorn, jag lever på hoppet att det snart kommer en vettig app som fixar det åt mig!🙂

  4. 2010/10/05 kl. 11:38

    Ett tag trodde vi att N hade komjölksproteinallergi och då köpte vi mycket havreprodukter. Och jag har det hemma nu för att se om det gör skillnad på L´s mage när jag dricker det. Det är bättre för magen om man har uppblåst mage. Jag tycker inte att vanlig havremjölk är så god att dricka men N älskar den fortfarande och föredrar det framför vanlig. Vi har dock inte testat chokladmjölken,(bara den naturella)troligen främst för att jag inte gillar choklad i flytande form. Ett tips är att nästa gång du gör pannkakor byta ut mjölken mot havremjölk, de blir mycket godare och frasigare. Fika? Snart?

    kram

    • Kurt Söderholm
      2014/05/24 kl. 17:03

      Prova lite av Qatly i kaffet så slipper ni socker. De blir godare kaffe också. bara lite grann.

  5. 2010/10/05 kl. 16:42

    Jag har inte druckit Oatlys men Alpros soja-chokladdryck är min absoluta favorit!! Den är liksom krämig och mjuk och jättechokladig😀 Så prova den också vettja! Eller.. prova den inte😉 Dom har även chokladpudding, jättesmarrig!

  6. 2010/10/05 kl. 17:13

    tja… det är en extra dos kolhydrater. Och du vet vad jag tycker om dem.😉

    Jag funderar på om du kanske är sockerberoende med tanke på ditt ack så förståeliga kanelbullsbehov.

  7. 2010/10/06 kl. 13:21

    Havredryck är tänkt som ersättning för personer som är allergiska mot mjölkprotein, funkar även bra för glutenallergiker, laktoskänsliga och ibs magar.

    Det innehåller mycket proteiner, nyttigt fett och kolhydrater. Nog bra om man tränar och inte försöker gå ner i vikt😦

  8. Angelica
    2011/02/13 kl. 20:36

    jag e mjölk alleriger så jag drycker sånt varje dag vet inte hur vanlig oboy smakar så då säger jag att havre drycken e underbar gooooooood

  9. Kurt Söderholm
    2014/05/24 kl. 17:05

    QATLY är den bästa chockladdryck som tillverkats de senaste åren !

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

