Hem > Okategoriserade > Varför pitbull?

Varför pitbull?

 

Under en morgonpromenad häromdagen mötte jag inte mindre än sex pitbullterrier. En av dem sprang lös och jag undrar: VARFÖR? Med tanke på dessa hundars psyke, med tanke på debatten och med tanke på att människor faktiskt är rädda för dem undrar jag hur man som hundägare tänker när man låter hunden springa fritt.

Jag älskar hundar, men just kamphundar får mig att rygga tillbaka. Sådan herre sådan hund. Varför väljer man att skaffa en kamphund? Det finns så många fina hundraser att välja på. Vad är det som gör pitbull så attraktiv? Hundar tycks vara en trend. Förr sprang varenda kotte runt med en chiuaua i handväskan, en numera ovanlig syn. Vad hände? Vart tog alla chiuauahundar vägen? Ledsnade ägaren och skaffade en pitbull?

bloglovin

Kategorier:Okategoriserade Taggar:
  1. 2010/10/05 kl. 2:59

    Men seriöst, läs på lite innan du yttrar dig om en sådan här sak. Vet du något om pittbulls överhuvudtaget? Gah vad trött man blir..

    • 2010/10/05 kl. 3:00

      Hej!
      Jag är påläst och vet mycket om pitbulls.
      Vad är det enligt dig jag ska läsa på innan jag yttrar mig?

  2. 2010/10/05 kl. 3:04

    Du får det att låta som om varje pittbull är någon mördarhund eller liknande, och jag tror verkligen att ägaren till den hunden som sprang lös vet med all säkerhet att hunden inte skulle göra någon något.

    • 2010/10/05 kl. 3:08

      Jag tror att ägare till alla hundar som går till attack är helt övertygade om att deras hundar aldrig skulle anfalla någon. Tyvärr inträffar det ändå. Som hundägare har man ansvar gentemot sin hund och omgivning. Det är respektlöst att låta hundar springa fritt på gatan, särskilt med tanke på hur många människor som är hundrädda. Var exakt i mitt inlägg får jag ”det att låta som om varje pitbull är någon mördarhund eller liknande?”

  3. 2010/10/05 kl. 6:40

    jag hatar de där jävla asen och skulle gladeligen avlliva varenda en om jag kunde. och nej jag behöver inte läsa på, jag vet tillräckligt om brukshundar och raser som pitbulls.

    människor som påstår ”aaaaalla hundar kan bli farliga” behöver en snabb lektion i raslära. Det är en jävla skillnad på en labrador och en pitt.

    • 2010/10/05 kl. 7:06

      ”Det är en jävla skillnad på en labrador och en pitt.”

      Nja. I det här fallet räcker det nog inte med att vara påläst. En hundvan person vet att vilken hund som helst blir ett vapen i händerna på fel person. Jag har träffat fler ouppfostrade pudlar, golden retrievers och chihuahuor som hängt hysteriskt längst ute i kopplet, där det går en gammal tant i andra änden och skrockar. Personer med pittbull vet vad de har för hund, även om många kanske inte tänker efter ordentligt med hur de hanterar dem. Det farliga enligt mig ligger i att många tror att vanliga familjehundar är snälla bara för att de är den rasen = behöver inte en fast hand och uppfostran.

      • 2010/10/05 kl. 9:19

        jag är hundvan. Jag har haft dobermann.

        Det jag menar är att det är skillnad på temperament på olika raser. Brukshundar är i regel tuffare och därmed svårare att fostra. Du måste säga till en dobermann eller en pitt sju gånger när det räcker att säga till t.ex en schäfer EN gång. Typ.

        Vissa raser kräver enormt mycket mer av sina ägare.

        Problematiken kring vissa ”farligare” raser är att de attraheras fel sorts människor samt som sdu säger, folk tror att de är fluffiga familjehundar.

        Dessutom – när en chihuahua bits så blir det oftast inte samma skada som när en pitt gör det. Knappt ens om det är en schäfer – för de flesta hundar nöjer sig med att bita till medans vissa raser är mer benägna att hugga sig fast.

        Sen har ju pittarna enorma käkar och enorma muskler. De gör helt enkelt mer skada.

        som privatperson kan jag dessutom aldrig veta vad för slags pitt det är jag möter när jag möter dem.

  4. 2010/10/05 kl. 8:03

    Jag är inte speciellt förtjust i pitbulls alls. MEN även om de har anlag för att bli knäppa så handlar allt om ägaren och uppfostran.
    Har för mig att största andelen hundattacker skett av… tadaa golden retrievers. I varje ras finns det felavlade vovvar inte bara hos pitbulls. Det jag försöker säga är att det handlar om hunden som individ, inte rasen.

    • 2010/10/05 kl. 9:24

      att golden toppar listan beror på att de är generellt ägs och köps av barnfamiljer. Barn kan vara jävligt på och det är inte ovanligt att hundar då till slut nafsar till. Inte ok, men förståeligt och oftst inte farligt.

      När de biter dock så blir det sällan skada. hur många har du hört talas om som dött pga av en golden? eller som fått ansiktet avtuggat?

    • 2010/10/05 kl. 10:37

      Det där med Golden stämmer inte. Det finns ingen bitstatistik förd över raser i Sverige, och i USA och Canada ligger blandraser med kamprasinslag samt Akitor överst. I Danmark hamnade blandraser allra överst.

  5. 2010/10/05 kl. 8:07

    Jag håller med dig. Pitbull-hundar har i sin natur att attackera. Några vänners lilla tax blev nästan dödad av en pitbull för ett par veckor sedan. Han och Hans husse var ute och gick och så kom det en ägare med sin stora pitbull som slet sig lös, och Oskar, den stackars taxen, blev hängande som en liten trasig vante i gapet på den där besten. FY! Och ägarna tänker inte ens göra nånting åt det. Men de är anmälda.

  6. 2010/10/05 kl. 8:25

    Jag ogillar de flesta hundar. Som springer löst och hoppar på mig.
    Jag ogillar hundägare som inte respekterar min rädsla och låter hunden löpa fritt med kommentaren ”han är så snäll”.

    Jag har aldrig stött på någon okopplad pitbull – det är tur det. Bara tanken på en får mig att rysa.
    Jag fattar inte heller varför man vill ha en sån hund. Kräk!

  7. Joh
    2010/10/05 kl. 9:16

    att människor har sina hundar okopplade
    med tanken att dom kan kontrollera dom ändå
    är juh ren enfaldig idioti .
    vad händer om det springer förbi en liten unge eller liten hund som snabbt kan missuppfattas som ett hot ?
    vad gör ägaren då ? skriker på hunden ? … och om hunden redan attackerat finns det inte så mycket att göra..
    det gör juh inte mindre ont för att ägarn skrek.
    hundar är egna individer och även om man har bra pli på dom så är dom fortfarande Egna individer med impulser som du aldrig kan styra/veta om.
    så jävla onödigt att ens tänka tanken på okopplat.
    och sen när de gäller raser , alla hundar kan bli farliga , jo visst.
    Men en pitbull är alltid en pitbull.

  8. Linnea
    2010/10/05 kl. 9:32

    Det är en statussymbol ofta. Fast jag tänker att de är knarklangare. Ha! Där fick de för sin ”fina” status. Satt på tåget en gång och bredvid mig satt en kille med pitbull. Fram kom någon typ som inte verkade drogfri och började snacka pitbulls och att hans hund hade blivit skjuten av polisen och att han gärna ville ha en hundvalp om han skulle ha några. Killen förklarade att hunden hade han räddat från ett hundslagsmål ställe och tagit hand om så att han blev av med dåliga beteenden. När drogsnubben gått sa han till sin kompis att aldrig att han skulle ge en sån där en hund.

    Grejen är att dessa hundar kan vara väldigt fina familjehundar. Men jag hade hellre köpt en labrador som jag vet aldrig biter. Golden, pudlar och chihuahuor ÄR skitrdryga djur och ofta inblandade i attacker, ja. Men de är inte uppfostrade till att hata andra hundar. Att säga annat är att gullefiera pitbullen till något den inte är. Dessutom borde det vara förbjudet att ha hund lös på stan. I parker borde det vara samma regler som i skogen.

  9. 2010/10/05 kl. 10:13

    pitbullhundar är ju kända för att vara kärvänliga, men de ska ju ha blivit rätt uppfostrade oxå…

    sen tycker jag personligen att man aldrig ska ha en hund lös(bland annat folk) är man hundrädd så spelar det ingen roll om det är en liten chihuahua eller en stor grand danois…

  10. 2010/10/05 kl. 10:36

    Hundar ska inte gå lösa där det vistas mycket människor, säger jag som hundägare. Det är liksom punkt där, det finns inga förmildrande omständigheter och inga hundar som är tillräckligt lydiga för att man ska bortse från att visa den respekten. Går man i skogen och har en lydig hund så är det en annan sak, där går min också lös. (Vår väger dock 4,5 kilo…)

    Jag förstår inte heller varför någon envisas med att välja pitbull, särskilt inte i Sverige där det inte är en godkänd ras och det därför endast är rasklubben själva som kontrollerar aveln. Sen är renrasiga Pits väldigt sällsynta i Sverige, så troligen var det en hel drös med blandraser du såg, vilket gör det ännu värre!

    En renrasig Pit är extremt förarvek, och ska dessutom ha en väldigt hög retningströskel mot människor. Föraren ska kunna bryta in när som helst i kamp utan att bli biten. Däremot så har hundar av kampras en lägre retningströskel mot andra hundar, msamt ett annat kroppsspråk än många andra raser.

    Jag blir mest rädd beroende på vilken ägartyp som håller i kopplet…

  11. 2010/10/05 kl. 21:04

    Min mamma har skaffat en Ambull (amerikansk bulldog) som familjehund. han är väl också klassad som ”kamphund” men är en oerhört underbar familjehund. min dotter och min lillebror (4 år) leker med han som ett syskon 🙂

  12. Amanda
    2010/10/08 kl. 14:03

    Jag håller med dig. Jag är nämligen en smula hundrädd och speciellt när det gäller raser som pitbull (vilket oftast är amstaffs/engstaffs – men same shit) och för inte alls så längesen såg jag en tuff hiphop blattegrabb som gick omkring med byxorna nedhasade och pitbullen fritt springandes. och för inte alls längesedan såg jag samma scenario fast ägaren var en s.k. ”skummis” (ni vet, det lyser knarkare på långa vägar). DÅ blir jag skitskraj och måste gå och nynna för mig själv för att lugna mig eftersom att hundjävlarna känner av energier. Jag har ingenting emot rasen i sig, även om den ser farlig ut. Det jag har något emot är när folk tjackar den för att ”det är cooooool ba” och inte har någon aning om hur svåra hundar dem faktiskt är. Med rätt hand kan de bli fantastiska hundar – men pågrund av att de är otroligt svåra och krävande hundar kan de lätt bli livsfarliga i fel händer. Och det går inte att jämföra med labbar eller så, det ÄR skillnad. Självfallet kan en chihuahua-råtta bli farlig i fel händer också. *host host*. Men valet är väl ganska enkelt om man skulle välja vilken man helst blev attackerad av? En 2 kilos vavva eller en 30+ kilos (eller något?) muskelknippe á la pitbull? Min kusin har däremot en amstaff/boxer-tik som är helt ljuvlig. Tillochmed smått hundrädda jag litar på henne till 100% – hon gör verkligen inte en fluga förnär. När hon springer och käftarna flyger upp och blir läskigt lik en hajkäft så blir jag rädd dock. Och om man säger såhär – den som skulle våga råna/attackera min kusin skulle bli tuggad i stycken. Dock inga andra. Summa sumarum – jag har överlag svårt att lita på såna hundar eftersom jag vet vad de kan gå för och eftersom att de ofta hamnar i fel händer.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

