Hem > Okategoriserade > Begreppet Livspussel del 2

Begreppet Livspussel del 2

Som ni kanske känner till har det stormat lite i grantoppen. Jag har varit sur och det har tjafsats endel om triviala saker. Till exempel om vilka uppgifter som ingår i rollen som förldrarledig. Jag har sedan ett tag tillbaka försökt skärpa till mig och försökt att börja prioritera saker i rätt ordning. Först det tråkiga och sedan det roliga. Detta har en mycket god effekt på mig. Saker blir gjorda, tjafset försvinner eftersom det inte finns så mycket att tjafsa om.

Som mammaledig har man en klar fördel vad det gäller att planera sin tid. I ovanstående inlägg ville jag först förmedla att jag tidigare fnyst år begreppet livspussel och inte förstått riktigt vad som menats med det. Sedan försökte påvisa att jag börjar inse vad ett livspussel är och att jag mår bra av att få bitarna på plats. Att mitt ”livspussel” lyckades pussla ihop just idag ser jag som en morot och en utmaning att få ihop det imorgon också, restan av min föräldrarledighet och förhoppningsvis efter föräldrarledigheten.

Generellt sätt tror jag att många föräldrar ställer orimligt höga krav på sig själva. Hemmes ska vara snyggt, barnen ska vara nöjda, den äkta hälften om det finns en sådan med i bilden ska vara nöjd, man ska vara nöjd med sig själv, det sociala livet, arbetet osv. Det finns mängder av saker som vill ha sin bit av den goda kakan. Även här handlar det om att prioritera. Man får ställa sig frågan: Vad är bäst för mig och min familj?

Bara genom att svara på den frågan tror jag att man vet svaret på prioritetsordningen.

Kategorier:Okategoriserade
  1. 2010/10/11 kl. 20:10

    Jag tror du har väldigt rätt i att många har för höga krav på sig, och dessutom tror jag att vissa prioriterar fel – tex heltid istället för mer tid med barnen. Fancy pancy semester istället för vettig vardag…

    Sen tror jag att det är viktigt att hitta _familjens_ trivselnivå på städning och att, även när man inte orkar, tvinga sig att hålla den – då håller man familjen i harmoni…:-)

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

