Hem > Mammaliv > Vår sång

Vår sång

Älsklingen hade precis gått hemifrån för att träna. Toddo var inne och lekte med grannen. Jag tittade ut genom fönstret och konstaterade att mörkret faller allt snabbare på kvällarna nu. Lovisen var färdigmatad med gröt och solskensfrukt utsmetat i hela ansiktet. Jag torkade av henne med en varm fuktad spytrasa från IKEA. Vi kallar dem för spytrasor sedan den tid då Toddo var bebis. Han spydde konstant som bebis och under hans första månader i livet förbrukade vi ett tiopack trasor om dagen tack vare hans makalösa kaskadspyor.

Lovisen log. Hon tittade på mig med sin varma blick och skrattade.  Regina Spektor ”The Call” spelades på ganska hög volym:

It started out as a feeling
Which then grew into a hope
Which then turned into a quiet thought
Which then turned into a quiet word

Jag omfamnade Lovisen och höll henne hårt mot min kropp. Tårarna rann ner för mina kinder och jag kände mig berusad på kärlek. Kärlek till min dotter. Denna lilla krabat som för snart ett år sedan ploppade ut en vecka förtidigt med dunder och brak. Denna lilla flicka som de första 10 månaderna i sitt liv varit en glad men ändå ganska anonym grönsak. Som en vacker liten knopp blommar min dotter nu ut och jag står bredvid henne i livet. Följer hennes utveckling på alla plan. Regina Spektors ljuva stämma passade så fint in i just det ögonblicket. Jag och Lovisen har fått vår alldeles egna kärlekslåt.

 

Kategorier:Mammaliv
  1. 2010/10/12 kl. 15:26

    finaste inlägget jag läst idag! blir riktigt rörd.. 🙂

  1. 2010/10/11 kl. 21:19

Kommentera

