Hem > Mammaliv > Alla har rätt till härligt krämiga bajskorvar…

Alla har rätt till härligt krämiga bajskorvar…

… ungefär så uttryckte sig läkaren på barnsjukhuset idag.

Jag har precis varit där med Lovisen som har haft klåda sedan hon föddes i stort sett. Hon river sig i nacken och på magen. Tydligen har hon atopisk eksem eller något i den stilen. Nu väntar en dunderkur med mildison och sedan får vi hoppas att klådmönstret bryts. Inne i läkarens rum satt en bild med olika typer av bajskorvar. Den översta typ 1, var slående lik Toddos harpluppar.

– Men sedär. Min treåring lyckas med sådana här vackra skapelser, sa jag och pekade på typ 1.
– Då är han förstoppad, svarde läkaren och spände ögonen i mig. Har han haft sådan avföring länge?
– I  ungefär hela sitt liv känns det som.

Förstoppning är tydligen ett vanligt fenomen. Människor går runt och tror att deras bajs är som det ska, men faktum är att den perfekta bajskorven är härligt krämig och korvig eller vad man ska kalla det. Plötsligt fick jag mig en tankeställare. Tänk om jag också är förstoppad? Läkaren sa att om en i familjen är förstoppad är sannolikheten stor att fler är det. Det handlar om vad man äter. Man ska äta mycket fibrer och drivcka mycket vatten. Jag äter lite fibrer och dricker lite vatten. Det börjar bli dags att lägga om kostvanorna. Jag är totalt värdelös på att få i mig frukt och grönt. Måste skärpa till mig. Faktum är att jag idag tuggade i mig en tredjedels röd paprika och just nu mumsar jatg fruktsalladsmellis. Det ska nog bli ordning på mig med ska ni se.

Kategorier:Mammaliv Taggar:
  1. Lollan
    2010/10/13 kl. 11:23

    Ville bara säga att du har en otroligt inspirerande och rolig blogg. Jag är också mitt uppe i en viktnedgång och ibland känns det tungt och då är det underbart att hämna på en sån här motiverande blogg. Har för närvarande gått ner ca 45 kg och känner just nu att jag lätt klarar mina 7 återstående. Tack för detta! Och lycka till!

  2. 2010/10/13 kl. 11:29

    Bajs kommer i många olika former, storlekar och färger. Fråga bara min 5-åring🙂 Hon brukar sitta och tjoa på badrummet och ropa på någon i närheten som ska komma och lyssna på plumsandet (som ofta följs av ett gapskratt och ett ”Whoa! Hörde du?!”). Sen inspekteras toaletten, för att se hur produkten ser ut. Typ ”Kolla, bajskorven ser ut som ett S. S som i SVERIGE! Coolt!”

    Själv behöver jag nog också äta mer fiber och dricka mer vatten…

  3. 2010/10/13 kl. 11:40

    Jag vet knappt vad fibrer är. Måste undersala den saken.😉

  4. 2010/10/13 kl. 11:41

    haha vilken härlig rubrik

  5. 2010/10/13 kl. 12:52

    Äter också dåligt med fribrer o dricker dåligt med vatten…. nått som måste förbättras även här.

  6. Lotta
    2010/10/13 kl. 19:16

    Åh vad intressant att du skrev om att Lovi kliar sig, för just det gör matilda oxå. Hon har gjort det sen hon var pytteliten.
    Oftast halvt i sömnen, på lår, mage, nacke, axlar och bröstkorg, så det blir hemska rivsår.
    Jag har haft misstankar att det varit nåt sorts ”tvångsbeteende”, hon är en väldigt viljestark och frustredad unge när hon är vaken, och sover lätt och oroligt.
    Jag smörjer med olivolja, men det hjälper föga..
    Tack för att du påminde mig att ta upp det på 18-månaderskontrollen om ett par veckor!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

