Hem > Okategoriserade > Varje slut är början på något nytt

Varje slut är början på något nytt

Kära bloggläsare!

Som jag skrev igår händer det grejer och livet är väldigt spännande just nu. Detta av många orsaker. Bloggen har fått fler läsare och ni är inte bara en siffra i statistiken eftersom allt fler av er väljer att kommentera och delta i tävlingar. Superkul tycker jag, det triggar mig att vilja skriva mer och bättre.

Jag känner mig behagligt trygg med det framtiden ser ut att erbjuda för tillfället. Lovi ska skolas in på dagis, jag ska återuppta mina studier, träningen och viktminskningen rullar på i lagom takt. Vi börjar få ordning hemma.

Livet förlöper fint och det finns just nu tre stycken cliffhangers som gör livet extra spännande.

Kommer jag få dispans från instutitionen så jag kan hoppa på plugget 3 december?
Kommer XX följa med på min XXX XXXXXresa?
Kommer XX åka till Egypten?

Lite lurigt men mycket spännande. Eller hur!

Kategorier:Okategoriserade Taggar:
  1. 2010/10/19 kl. 16:51

    Får jag fråga dig en sak Anna? den här frågan kanske är känslig men jag har funderat på hur du/ni resonerar. Du verkar vara en stark kvinna som har rört på dig en hel del i världen. Jag skulle tro att du är feminist (om jag får utgå från det du skriver).

    Här skriver du att Lovi snart ska skolas in på dagis och att din ledighet är slut. Vad hände med din sambos ledighet? Hans föräldraledighet? Det jag undrar är hur du/ni har resonerat när du/ni valt att endast mamman tar alla föräldradagar.

    För mig är detta en viktig fråga och det gör mig lite ledsen varje gång jag möter människor jag verkligen tycker om som inte alls delar sin föräldraledighet på ett jämlikt sätt.

  2. 2010/10/19 kl. 17:53

    Du går en spännande framtid till mötes!
    Lycka till med allt!🙂

  3. 2010/10/19 kl. 18:15

    @Hon76: Tack för frågan! Det är ingen känslig fråga alls och jag kan bekräfta att jag är en stark kvinna/feminist som rört mig i världen.

    Sedan vi fick Toddo som idag är 3 år gammal har min sambo tagit ut en föräldrardag i veckan. Detta för att vi har velat spara dagar. Toddo började på dagis när han var 11 månader vi har med andra ord många föräldrardagar kvar att plocka ut på honom. Vår dröm VAR & ÄR att kunna hyra ut lägenheten ett år, resa till Karibien och ha det gott med familjen. När detta blir av är svårt att sia i eftersom vi vill ha fler barn och eftersom jag vill bli klar med min utbildning.

    Med Lovisens föräldrardagar resonerade vi som så att jag skulle plocka ut så mycket pengar det går. Jag har hög SGI och tack vare att jag tagit ut full pott har vi ammoreterat av en stor del av vårt bolån. Min sambo har skrivit över de dagar han får skriva ut och jag har plockat ut dem. Tyvärr missförstod jag försäkringskassan och trodde att MINA dagar skulle räcka till februari 2011. Så var inte fallet. FÖRÄLDRARDAGARNA skulle räcka till slutet av februari vilket betyder att de 60 dagar som finns kvar är min sambos.

    Min sambo har mycket flexibla arbetstider vilket gör att han är hemma mycket samt att han tar ut en föräldrardag i veckan och kommer göra det en lång tid framöver. Detta kombinerat med att jag studerar känns som en bra lösning för oss eftersom vi får mer kvalitétstid TILLSAMMANS med familjen.

    Huruvida vårt sätt är jämställt eller ej kan jag inte svara på. Det är en bra lösning som fungerar för oss i vår familjesituation. Vad tycker du? Vad tycker ni andra som läser? Är vi jämställda eller ej?

    • 2010/10/19 kl. 21:50

      Hmm. Om jag ska svara rakt ut på frågan om jag tycker att ni är jämställda så är svaret nej, det tycker jag inte. Om jag tror att det är något som funkar för er och som ni har valt fritt själva som vuxna individer, så är svaret ja.

      Jag tror att det är avgörande att få skapa en egen vardag med sina barn för en förälders kontakt med desamma. Att få göra det på egen hand och få lära känna dem genom att arbeta fram egna rutiner. Visst är man två om barnen men alla som har varit föräldralediga på heltid vet vilken kol man får på vartenda litet ljud som barnen klämmer fram. Man har en sån järnkoll som man aldrig har på samma sätt sedan. Den biten tror jag att din sambo missar till stor del då du är hemma samtidigt.

      Sen så har jag absolut inga som helst synpunkter på när barn börjar på dagis🙂

      Hoppas att ni får möjlighet att resa ut i världen med knattarna!

  4. 2010/10/19 kl. 22:38

    Jag måste förtydliga. Givetvis vet jag ingenting om hur jämställda ni är hemma eller tillsammans. Det enda jag hade någon som helst synpunkt på är hur jämställt ni delar på föräldraledigheten!🙂

    Jag kan själv inte påstå att jag tycker att jag lever i ett förhållande som är jämställt fullt ut. Det är förbannat svårt att nå dit.

  5. 2010/10/20 kl. 0:18

    Jag skulle nog vilja påstå att vi är extremt jämställda hemma hos oss. Alla saker som rör barnen gör vi gemensamt, bortsett från de extra föräldrardagarna jag tagit ut.😉
    – Vi gör ALLA bvc-besök tillsammans
    – Köper ALLA barnkläder tillsammans
    Men åandra sidan skulle jag haft sommarlov från juni fram till kursstart i oktober och då hade jag varit ledig hur som helst.

    Visst är det svårt att leva jämställt fullt ut men enligt min uppfattning är det inte det som är det viktigaste. Familjelivet för mig är likahetstecken med en lagsport. Jag och min partner är ledare för ett litet lag där vi gemensamt fattar de beslut som vi anser vara bäst för familjen och för oss som egna individer. Allt handlar om att supporta varandra. Det känns som att det i vissa lägen skulle kännas småaktigt att dela lika på allt. Min sambo tränar en dag mer i veckan än mig, men det bjuder jag på eftersom jag ofta går ut och träffar vänner på kvällarna.

    Även fast min sambo inte varit långtidsföräldrarledig med barnen har han och barnen egna rutiner. De lever ju tillsammans och har en relation. De vaknar tillsammans, äter frukost tillsammans, han brukar lämna på dagis, jag hämtar, vi har eftermiddagen och kvällen tillsammans. Jag tycker det är intressant när du skriver:

    ”Jag tror att det är avgörande att få skapa en egen vardag med sina barn för en förälders kontakt med desamma.”

    Avgörande för vad? För relationen fader & barn? Jag håller med dig om att man lär sig tolka sitt barns minsta signaler när man är hemma med dem och jag förstår ditt resonemang om att du tror att min sambo kanske missar dessa signaler, men samtidigt undrar jag vad det spelar för roll? Jag personligen tycker att bebisar är grönsaker och känner mig varken stolt eller hedrad över att kunna tolka signaler.

    • 2010/10/20 kl. 10:49

      Oj🙂 Jag vet inte riktigt i vilket inlägg jag ska svara.

      Millimeterrättvisa för allt i vardagen tror jag inte heller på men jag tror faktiskt att en väldigt jämn uppdelning av föräldradagar är något man bör lagstifta om. Jag tror att just en lika fördelning av föräldraförsäkringen är en oerhört viktig del i att få ett mer jämställt samhälle och förhållanden där parterna lever på mer lika villkor.

      Min man pratade om sin föräldraledighet på jobbet igår. Han har nyligen börjat på en ny arbetsplats och sa innan han började att han skulle vara föräldraledig inom kort. De hade dock aldrig förstått att han skulle vara hemma åtta månader… Han är ju man. Män är inte hemma så länge. Det blev sura miner men då de enligt lag inte kan opponera sig så kan de inte göra så mycket åt saken.

      Igår pratade han som sagt om föräldraledigheten med sina kollegor (enbart män). Flera äldre män tycket att han borde ha varit tydlig med hur länge han tänkte vara hemma redan när han sökte jobbet ”för då hade de ju haft möjligheten att välja någon annan till den tjänsten”.

      Det blev väldigt tyst när min man blev förbannad och förklarade att det ju var PRECIS såna här diskussioner som medför att kvinnor har svårt att få vissa tjänster. man vill inte riskera att anställa någon som kan komma att vara borta under längre perioder.

      Jag tycker nog inte att min yngsta dotter som nu är 7 månader är en grönsak. Hon är en liten person som samspelar med sin omgivning. Det är ett litet projekt att lära känna henne och jag tror att det skulle vara svårt för min make att göra på samma villkor som mig om han inte var hemma en längre period med henne.

      Som jag sa så har jag ingen som helst anning om hur jämställda du och din sambo är i överigt. Ni är säkert bättre på det än vad vi är. Det jag funderade över och reagerade på var just att du tog i princip alla föräldradagar. Och jag undrade hur ni resonerar kring det.

  6. Elin i Malmö
    2010/10/20 kl. 8:42

    Jag hoppas in i ddiskussionen🙂
    Jag är så kluven i denna fråga angående föräldraledigheten, o ena sidan tycker jag att den ska delas lika, rakt av. Men jag är nog mer för en fungerande familj.

    När min dotter föddes -07 var jag hemma 1 år och min sambo 6 mån. Jag fick då höra av många vänner att jag var ”snäll” som lät honom vara hemma så länge (??!??): DET tycker jag är sjukt, det var ju i så fall han som var ”snäll” som skrev över dagar till mig. Grejen var att han gick över till att arbeta natt vilket i vårt yrke på vår dåvarande arbetsplats innebar arbeta 3 ledig 7 – lyx för familjelivet! Vi kunde göra massvis tillsammans!

    Nu andra gången delar vi rakt av. Jag har varit hemma 9 månader och min man ska vara med 9 månader. Men denna gången har jag dragit ett mkt större lass dessa månader för att han har påbörjat ett nytt arbete och arbeta mkt mer och fler kvällar. Så på ett sätt är vi mindre jämställda nu, trots att vi kommer dela föräldraledigheten rakt av. Dessa månader har verkligen varit: Mannen arbeta och tjänar pengar, frugan sköter barn och hem tills hon spyr.

  7. 2010/10/20 kl. 10:00

    Jag var tvungen att skriva ett eget inlägg om saken.

  1. 2010/10/20 kl. 8:10

Kommentera

