Hem > Tankar och Åsikter > Staten bekostar mitt bloggande

Staten bekostar mitt bloggande

I samband med debatten om huruvida man är jämställd om man inte delar lika på föräldrarledigheten skrev Nina:

Ni får gärna resa. Men inte menar ni väl att staten ska bekosta era långresor? Jag tycker statens pengar ska gå til att uppmuntra ett modernt jämlikt samhälle

Jag förstår inte. På vilket sätt skulle staten bekosta våra långresor? Jag anser inte att resonemanget håller. Det är väl upp till varje familj att fördela föräldrardagarna på det sättet som passar dem bäst? Man har 8 år på sig att ta ut sina dagar. Jag tar för givet att mina föräldrardagar får användas i syfte att ta hand om mina barn oavsett om jag gör det i Stockholm, Växjö eller i Västindien. ”Bekostar staten” vår eventuella långresa bara för att vi som familj väljer att vara tillsammans allihopa under en lång tid på annan ort? Staten bekostar just nu mitt bloggande eftersom jag gör det på min föräldrardag. Staten har även idag bekostat umgänge med två vänner eftersom även detta gjordes idag på en dag där jag tar ut föräldrardag.

Kategorier:Tankar och Åsikter
  1. 2010/10/20 kl. 12:50

    Jag tror inte att hon menade att du inte får gå och fika när du är föräldraledig. Jag tror att hon menade att du gav långresan som en förklaring till varför ni inte delar lika på föräldraledigheten. Att ni ska använda dagarna till att göra en långresa sen och därför tar du ut de flesta dagarna nu.

    Vi hade faktiskt också tänkt att göra en lite längre resa i vår, när maken är föräldraledig. Då använder jag min intjänade semester i år (då jag har varit föräldraledig). Ser man krasst på det så får nog staten betala för den resan också, då jag jobbar statligt😉

  2. 2010/10/20 kl. 12:50

    Jag håller nog med både Nina och dig, tror jag.

    Jag tycker det blir lite konstigt att argumentera emot en individualisering av föräldraförsäkringen med argumentet att man med dagens system har kunnat göra val som innebär att man har råd med en långresa. Det är inte den typen av valfrihet som jag anser att vi (staten) ska bekosta.

    Har man däremot råd ändå så får man givetvis ta ut sina dagar precis var och hur man vill.

  3. 2010/10/20 kl. 14:13

    @hon76: Självklart förstår jag att det inte var så hon menade. Jag drar det bara till sin spets. Jag har ingen förståelse till argumentet. Föräldrardagarna som vi blir tilldelade är VÅRA oavsett hur vi väljer att potionera ut dem. Var kommer argumentet in att det är staten som betalar resan? Staten möjliggör det för oss ta ta ut föräldrardagar på resan.

    Jag kanske är korkad men jag förstår verkligen inte argumentet. Det jag syftar på är att varje enskild familj har rätt att själv bestämma över hur man vill ta ut sina dagar. Staten finansierar varken mer eller mindre.

    Finns det någon som förstår hur jag tänker och vad jag syftar på?

  4. Katti
    2010/10/20 kl. 16:44

    Fast frågan var väl litegrann huruvida ni delar föräldraledigheten jämställt, och om du och din sambo då väljer att spara hans dagar till en långresa medan du använder dina till att ta hand om barnen själv hela dagarna så är det väl knappast jämställt, kan jag tycka. Att ni däremot har friheten att göra så är en annan femma. Jag anser att det nog faktiskt inte går att uppnå ett jämställdhet om man inte delar på föräldraledigheten. Man kanske inte behöver dela exakt lika, men att få förståelsen för hur det är att ta hand om barn på heltid under en relativt lång period går inte utan att man gör det. Tror jag. Det räcker liksom inte att ta en lördag eller en helg då och då helt ensam, det handlar om att ha det absolut övergripande ansvaret och att ha det dag ut och dag in i flera månader. Min dotter är tio månader, jag kommer att vara hemma två månader till, sedan är min sambo hemma i åtta månader och jag tror verkligen att han kommer att inse ett och annat under denna tid. Det kanske din snubbe redan har gjort i och för sig, men det är det nog långt ifrån alla män som gör. Dessutom har det ju, precis som Nina skriver i sitt blogginlägg, mer långtgående konsekvenser rent arbetsmarknads- och karriärsmässigt.

    • 2010/10/20 kl. 17:44

      Hej Katti!

      Det stämmer att själva sakfrågan rörde sig om hur jämställt det är att jag plockat ut max föräldrardagar och att min sambo valt att spara till en framtida långresa med hela familjen. Men frågan jag ställer nu rör argumentet:

      ”Ni får gärna resa. Men inte menar ni väl att staten ska bekosta era långresor? Jag tycker statens pengar ska gå til att uppmuntra ett modernt jämlikt samhälle”

      Jag har aldrig menat att staten ska bekosta en långresa och undrar bara vad argumentet syftar på. Jag ska läsa Ninas inlägg nu.

  5. 2010/10/20 kl. 20:05

    Jag behöver inte förtydliga mig mera märker jag, hon76, Rockabillan och Kattis har redan sagt precis det jag ville ha fram.

  6. 2010/10/20 kl. 23:22

    Precis som du Nina tycker jag att jämställdhet är när båda parter i en relation har samma möjlighet att göra det val som passar deras egen individ bäst. Med ordet millimeterrättvisa som du reagerar så kraftigt på menar jag att man tillsammans i relationen gör en uppdelning av de sysslor som familjelivet innebär. Delad föräldraledighet är ingen barometer och kan inte på något sätt påvisa att uppdelningen är mer jämställd än om man väljer att dela sina föräldradagar på annat sätt.

    Jag blir besviken när jag läser vissa utav dina argument i min blogg. Jag förstår inte argumentet och du menar på att du inte behöver förklara dina ord eftersom tre andra människor redan har gjort det. Jag förstår fortfarande inte argumentet och vill gärna höra förklaringen från dig. Hur tänkte du?

    ”Ni får gärna resa. Men inte menar ni väl att staten ska bekosta era långresor? Jag tycker statens pengar ska gå til att uppmuntra ett modernt jämlikt samhälle”

    Anser du på fullaste allvar att det är staten som finansierar vår såkallade långresa om vi väljer att ta ut våra sparade föräldradagar utomlands?

  7. Katti
    2010/10/21 kl. 7:09

    Nu kanske det är Nina som ska svara, men jag kan inte låta bli eftersom jag förstår hennes argument. Det är ju inte riktigt så att det är staten som bekostar er resa och man får ju lov att använda sina föräldradagar lite som man vill, men frågan är ändå om det är riktigt okej, ur ett feministiskt och jämställdhetspersketiv, att kvinnor är hemma första året med barnet och att männen sparar sina föräldradagar till att göra en långresa med familjen. Om detta skulle bli vanligt förekommande skulle jag nog inte tycka att det var okej. Föräldraförsäkringen är ett stort privilegium som verkligen inte existerar på samma sätt i andra länder. Om vi svenskar då börjar använda den till att resa utomlands istället för att strukturera upp vår tillvaro så att män och kvinnor rent strukturellt så småningom tar samma ansvar för hem och barn tycker jag nog att det bör införas regler mot detta. Jag bryr mig inte så mycket om hur jämställd man är rent individuellt, däremot är det väldigt viktigt rent strukturellt (och därmed även individuellt) eftersom en ojämnt fördelad föräldraförsäkring leder till att kvinnor får sämre förutsättningar på många sätt. Föräldraförsäkringen, som det privilegium den är, är inte till för att leva lyxliv utomlands i några veckor, den är till för att båda föräldrarna ska ha möjlighet att ta hand om sina barn. Så länge pappans dagar sparas till utlandsresor tas inte denna möjlighet till vara, och jag tycker det är tveksamt om detta verkligen ska vara okej rent regelmässigt och moraliskt.

  8. 2010/10/21 kl. 9:24

    Då förstår jag vad du menar med millimeterrättvisa.
    Jag reagerar på ordet för att det används ofta som något negativt. Som att det är att gå till överdrift när vi fortfarande i Sverige strävar efter jämlikhet när vi kvinnor ”redan har det så bra”.
    Jag tycker förstås vi ska fortsätta kämpa tills vi på millimetern är lika mkt värda både kvinnor som män, människor med olika etnicitet eller sexualitet.

    Som det är idag har ni rätt att spara dagar och göra hur ni vill med er föräldraledighet. Att resa utomland är ju härligt så varför inte.

    MEN på frågan om det är jämställt, att spara hans dagar till en långresa medan du använder dina till att ta hand om barnen, blir mitt svar nej. Försäkringen finns till för att man ska ta hand om barnen. Den är tom gjord så att förälder 1 får hälften av dagarna och förälder 2 hälften för att både ska vara hemma. Men sen finns den här konstiga regeln att man kan överlämna dagar och eftersom det oftast (läs alltid) är mamman som tar emot pappans dagar och är hemma med barnen medan pappan fortsätter att jobba vilket ger kvinnan sämre förutsättningar på många plan, är jag emot att denna valfrihet ska finnas.

    Jag tror aldrig vi kommer komma ur de förlegade könsrollerna så länge det är ok att dela på föräldraförsäkringen lite som man vill.

    Jag är emot att våra skattepengar finansierar ett system som underlättar för och upprätthåller ojämställda strukturer vilket är rådande situation.

    Föräldraförsäkringen är till för att man som förälder (BÅDA TVÅ) ska vara lediga från jobbet och ta hand om sina barn. Inte resa. Det är inget personligt mot dej eller någon annan. Det är ren politik.

    • 2010/10/21 kl. 11:37

      @Nina: Anser du att det är inte är jämställt att vara ledig från sitt arbete under ett år för att tillbringa tid med sin familj? Jag tycker även det skulle vara roligt att veta hur du och din man resonerar kring föräldradagarna. Hur har ni valt att göra och varför?

      @Hon76: Jag har aldrig gett långresan till en förklaring till varför vi inte delar lika. De dagar som är sparade på Toddo ska användas till föräldraledighet om det blir genomförbart att flytta utomlands under ett år i framtiden. Som jag tidigare nämnt har min sambo tagit ut en föräldradag i veckan sedan Toddo föddes, med överslagsräkning har jag kommit fram till att det rör sig om cirka 130 dagar av Toddos pott. Jag har tagit ut 170 dagar av Toddos pott, resten är undansparade. Gällande Lovis dagar har jag tagit ut full pott för att det har passat oss bäst att göra så. Jag är mammaledig från studier. När hon föddes hade jag hunnit läsa en halv termin. Vårterminen som följde var Lovi 2-6 månader, jag ville inte plugga eftersom jag helammade henne. Sedan kom sommarlovet. Nu har höstterminen börjat och jag kommer att hoppa in i mitt program där jag avslutade hösten 2009. Det är den enda öppningen för mig om jag inte vill vänta tills mitten av vårterminen 2011. Därför har jag varit hemma med henne. Visst hade jag kunnat ragga upp ett extra jobb och arbetat innan skolstarten för millimeterrättvisans skull, men jag är för lat. Dessutom har jag velat vara hemma. Kul med resa, vart ska ni åka? Tycker du att ni är jämställda om ni åker på långresa under din makes föräldraledighet?

  9. 2010/10/21 kl. 23:52

    Vi ska åka ett par veckor till Thailand. det blir nog inte fler än tre veckor då jag inte kan vara borta från jobbet allt för länge mitt i ett projekt. Då vi ska sälja vår bostadsrätt under våren så behöver vi renovera den lite. Det tänkte vi kunde göras när vi är borta. Två barn och renovering går inte så bra ihop.

    Ja, vad gäller föräldraledigheten så tycker jag att vi är jämställda. Min make hade sin semester under min föräldraledighet och jag har lite av min semester under hans. I övrigt är vi lediga åtta månader var. Ser man, som jag, att en föräldraledighet är jämlik när man delar lika och att man tar huvudansvaret för sitt barn under en längre period så är vår föräldraledighet jämställd. Det har vi valt väldigt medvetet och Det är inte vad som passar vår ekonomi eller våra jobb bäst. Däremot lever vi då som vi lär och jag tror att både vi och våra barn kommer att vinna på den uppdelningen.

  10. Anna
    2010/10/22 kl. 13:01

    Jag vet att detta är en kommentar som saknar egentligt innehåll och konkreta argument, men jag måste ändå bara säga ”herregud, kan inte folk bara slappna av och inte överdramatisera allt så fruktansvärt hela tiden?”. Så onödigt att börja tjafsa om att staten skulle bekosta apans resa – det är ju rent bullshit. Härligt för dem om de har möjlighet att göra något tillsammans under så lång tid – det kan vara nog så givande för barnen!

    Vad som är bäst för somliga behöver inte vara det för alla, och det behöver inte vara så att bara för att man ”missar” något (som att vara ”vardagshemma” varje dag i sträck i åtta månader) så är det värdelöst för barnen. Man måste få ett visst mått av självbestämmande, annars är det inte roligt att leva.

    Jag vägrar acceptera att man ska behöva lagstifta om en stel uppdelning av dagarna bara för att somliga föräldrar gör vissa val av vad somliga anser vara ”fel” anledningar. Det SKA inte behöva vara så att bara för att somliga gör fel så ska alla drabbas – det kan omöjligen vara så särskilt bra i längden.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

